banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności Biuletyn Informacyjny nr 273 z dnia 10 października 2013 r.
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 430 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 529 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2013-10-08] Biuletyn Informacyjny nr 273 z dnia 10 października 2013 r.
Posiedzenie Zarządu.
W środę 25 września odbyło się kolejne posiedzenie Zarządu Cechu. W jego trakcie przyjęto informację o sytuacji finansowej Cechu, omówiono zagadnienia szkolne (arkusze organizacyjne, opiekunowie stażów, nabór uczniów, stypendia, etc.) oraz zapoznano się ze stanem przygotowań do obchodów 20-lecia Szkół Cechowych i organizacji Dnia Edukacji Narodowej połączonego ze spotkaniem z mistrzami szkolącymi .
Podjęto również decyzje o zorganizowaniu wycieczki dla rzemieślników i rozpatrzono kwestie bieżącego zarządu sprawami Cechu.


Święto Szkół Cechowych

W dniu 2 października 2013 r. (środa) odbyły uroczystości Święta Szkół Cechowych i Pasowania Na Uczniów Rzemiosła połączone z obchodami 20-lecia powstania naszej szkoły oraz 5-tej rocznicy nadania szkole sztandaru i imienia Św. Józefa. Uroczystości rozpoczęły się mszą świętą w intencji szkoły i środowiska rzemieślniczego w kościółku na Starym Cmentarzu, następnie w MDK odbyła się część oficjalna podczas której Cechmistrz p. Jan First wygłosił krótkie przemówienie i powitał zaproszonych gości, a młodzież klas pierwszych złożyła ślubowanie na sztandar szkoły. Szczególnym momentem wydarzenia było pasowanie na uczniów rzemiosła dokonane osobiście przez Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, pana Jerzego Bartnika. W obchodach wzięli udział: Ksiądz Prałat dr Jan Piotrowski - proboszcz Parafii Św. Małgorzaty, Ksiądz Jan Siedlarz – proboszcz Parafii Św. Kazimierza, Ksiądz Andrzej Mulka, Kapelan izby posłowie na Sejm Andrzej Czerwiński i Wiesław Janczyk, Jerzy Bartnik - Prezes ZRP, Marta Mordarska - Radna Sejmiku Małopolski, Jerzy Wituszyński - Przewodniczący Rady Miasta. Marek Pawlus - Wiceprezes Kongregacji Kupieckiej, Magdalena Majka - Dyrektor Biura Posła Piotra Naimskiego, Michał Mółka – Dyrektor Biura Posła Andrzeja Romanka, delegacje Izb Rzemieślniczych z Nowego Sącza, Krakowa i Tarnowa, delegacje Cechów z Brzeska, Gorlic, Limanowej, Nowego Targu i Zakopanego.
Obchody szkolne były okazją do uhonorowania rzemieślników-mistrzów szkolących i pedagogów za trud włożony w edukację młodzieży. Na wniosek Zarządu Cechu Zarząd Związku Rzemiosła Polskiego odznaczył Srebrnym Medalem imienia Jana Kilińskiego długoletniego nauczyciela w Zasadniczej Szkole Zawodowej Cechu w Nowym Sączu pana Jana Maciasia, Honorową Odznaka Rzemiosła zostali wyróżnieni: Bolesław Bielak - dyrektor Szkoły Cechowej i Wacław Bacia - nauczyciel Zasadniczej Szkoły Zawodowej Cechu w Nowym Sączu. Srebrną Odznakę Mistrza "Za szkolenie uczniów w rzemiośle" otrzymali: Renata Cempa (fryzjerstwo), Zofia Grela (fryzjerstwo), Ewa Twardowska (fryzjerstwo), Piotr Drozd (mechanika pojazdowa), Tomasz Homoncik (stolarstwo) i Tadeusz Szewczyk (budownictwo). Zarząd Izby Rzemieślniczej w Nowym Sączu Honorową Odznaką Izby " Za zasługi w rzemiośle " uhonorował nauczycieli Szkoły Cechowej: Agnieszkę Sucharską – Bugajską, Lucynę Jurczak, Katarzynę Myrlak, Krzysztofa Homoncika i Zbigniewa Ziębca. Za wybitne zasługi dla rzemiosła najwyższe rzemieślnicze odznaczenie – „Szablę Kilińskiego”, Kapituła Odznaki Honorowej "Szabli Kilińskiego" Związku Rzemiosła Polskiego nadała Podstarszemu Cechu w Nowym Sączu - Andrzejowi Dankowi. Po części oficjalnej uroczystości odbył się niezwykle sympatyczny pokaz przygotowany przez uczniów naszej szkoły, a ostatnią częścią obchodów był spektakl Teatru im. Barbackiego „Moralność Pani Dulskiej”.


Jednoznaczne określenie towaru i usługi na paragonie.

Przypominamy, że od 1 października przedsiębiorcy są zobowiązani stosować paragony fiskalne, które w jednoznaczny sposób określą usługę lub produkt. Zachęcamy do zapoznania się z interpretację Ministerstwa Finansów w tej sprawie. Nazwy na paragonie pozwalające jednoznacznie zidentyfikować towar lub usługę zgodnie z wydana przez MF interpretacją jest uzależniony od specyfiki prowadzonej działalności. Podatnik powinien zastosować taki opis, który pozwoli na przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatku. Jako przykład można podać konieczność stosowania nazw konkretnych produktów spożywczych np. zamiast owoce/warzywa należy zastosować konkretną nazwę np. pomidory, jabłka itp. Możliwe jest stosowanie tej samej nazwy w przypadku różnic cenowych lub jakościowych produktów (np. różne odmiany pomidorów), trzeba jednak zwrócić uwagę na obowiązuje różne stawki VAT. Przykładowo pomidory objęte są stawka 5%, a już pomidory suszone stawką 8%, jako artykuł spożywczy o przedłużonej trwałości.


Darowana żywność bez VAT, ale z warunkami

Absurdalny przepis zmuszający darczyńców żywności do odprowadzanie VAT za przekazanie pomocy od 1 października zniknie. Bez VAT żywność na cele charytatywne będą mogły przekazywać hipermarkety, małe sklepy, warzywniaki czy piekarnie. Trzeba jednak pamiętać o obowiązkach, do których obliguje ustawa. Firmy mogą nie płacić VAT za przekazanie na cele dobroczynne żywności, jeżeli udowodnią, że darowizna faktycznie trafiła do potrzebujących.


Minimalne wynagrodzenie w 2014 roku (płaca minimalna).

Od 1 stycznia 2014 r. minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 1680 zł. Płaca minimalna w bieżącym roku wynosi 1600 zł, oznacza to, że w stosunku do 2013 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie o 80 zł. Kwota 1680 zł została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 września 2012 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z późn. zm.), wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. musi wynosić w 2014 r. co najmniej 1344 zł (brutto).

Mnimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 r.
Okres obowiązywania
Wysokość w złotych
Podstawa prawna
2014 r.
1 680 - (kwota brutto 100%)
1 344 - (w pierwszym roku pracy 80%)
Dz.U. z 2013 r., poz. 1074


Będą ulgi dla mikrofirm?

Jak informuje „Puls Biznesu” Ministerstwo Finansów rozpoczęło wdrażanie unijnej dyrektywy, która ułatwia mikrofirmom prowadzenie księgowości. Projekt popiera Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego. „Zasadą jest, że im więcej papierologii, tym większa szara strefa. Projekt MF wprowadzający unijną dyrektywę oceniamy jako krok we właściwym kierunku, dający szansę na realne zmniejszenie obciążeń biurokratycznych”. Resort finansów zaznacza, że nie są to kosmetyczne zmiany tylko rzeczywiste uproszczenia, a z obowiązku pełnej sprawozdawczości finansowej uwolnić się może około 34 tys. mikrofirm. Przyniesie im to co najmniej 17 mln zł oszczędności w obsłudze księgowej. Firmy będą mogły skorzystać ze skróconego sprawozdania, w którym zamieszczą jedynie podstawowe informacje o bilansie oraz rachunku zysków i strat. Nie będzie konieczne załączanie informacji dodatkowych i sprawozdania z działalności firmy, a to oznacza zredukowanie księgowości z kilkudziesięciu do kilku pozycji. Prowadzeni uproszczonej sprawozdawczości nie będzie obowiązkiem, a tylko możliwością. Firmy, które z różnych powodów chcą mieć pełną księgowość mogą ją nadal zachować. Eksperci twierdzą jednak, że wprowadzano przez resort finansów zmiany, choć w swoim założeniu pozytywne nie wpłyną bardzo znacząco na sytuację mikrofirm. Znacznie ważniejsze byłoby dla nich uproszczenie regulacji podatkowych.
A doświadczenie uczy,  że Resort jakoś sobie poradzi i dając jedną ręką, odbierze więcej drugą -  czyli wyjdzie na swoje!!!


Odtwarzanie muzyki w lokalach rzemieślniczych

Przedsiębiorcy, którzy odtwarzają publicznie muzykę obowiązani są do płacenia tantiem na rzecz organizacji zarządzających
prawami autorskimi i pokrewnymi. Przedsiębiorca, który chce uwolnić się od tego obowiązku musi udowodnić, iż odtwarzanie muzyki pozostaje bez wpływu na osiągany przez niego zysk. Obowiązek wnoszenia opłat dla każdej z organizacji wynika z istniejącej specjalizacji tj. obecnie istnieje kilka organizacji: STOART (reprezentuje artystów wykonawców), ZAiKS (reprezentuje autorów), ZPAV (audio - video), SAWP (inni wykonawcy) w związku z czym płacić trzeba na rzecz każdej z organizacji. Istnieje jednak możliwość ustalenia wysokości opłat wnoszonych na rzecz tych organizacji przez sąd, gdyż powinny być one we właściwej proporcji do osiągniętych przychodów. Stawka może być negocjowana. Uiszczanie opłat na rzecz wskazanych powyżej organizacji jest obowiązkiem ustawowym. Jeśli przedsiębiorca nie będzie płacił należnych opłat (w razie kontroli dokonanej przez kontrolera jednej ze wskazanych organizacji) może spodziewać się żądania opłat za okres ostatnich trzech lat, a w przypadku rozstrzygnięcia sprawy przez sąd okres ten może zostać rozszerzony na pięciu lat, a możliwe jest też ograniczenie wolności lub pozbawienia wolności nawet do 5 lat. Sąd może orzec o przepadku przedmiotów związanych z popełnieniem przestępstwa, np. sprzętu audiowizualnego czy konsoli do odtwarzania muzyki. Należy podkreślić, iż kontroler ma możliwość poruszania się jedynie po przestrzeni przeznaczonej dla klientów. Alternatywą dla przedsiębiorców, którzy nie chcą ponosić kosztów może okazać się skorzystanie z usług firm, które oferują gotowe płyty z muzyką, do której posiadają pełnię praw autorskich. Dokonując zakupu takiej płyty z gotową składanką utworów przedsiębiorca płaci tylko raz za jej zakup.

DO WYNAJĘCIA

Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu, Rynek 11
oferuje do wynajęcia :
lokal użytkowy o pow. ok. 38 m kw.
zlokalizowany w Starym Sączu przy ul Cesarczyka 2 - I piętro
wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o. toaleta, magazynek, zaplecze socjalne, jedno miejsce parkingowe na ogrodzonym podwórzu)
atrakcyjna lokalizacja w pobliżu starosądeckiego rynku.
idealne warunki dla zakładu fryzjerskiego, krawieckiego, itp.

Kontakt:
Tel. fax. 18 443-75-21, 18 444 49 25
e-mail: cech@nowysacz.com.pl

opr. Piotr Tengowski



 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2024 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl