banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności Biuletyn Informacyjny Cechu nr 252 z dnia 7 marca 2012 r.
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 453 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 548 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2012-03-07] Biuletyn Informacyjny Cechu nr 252 z dnia 7 marca 2012 r.
Szanowni Państwo Panie i Panowie Rzemieślnicy Dopiero co witaliśmy Nowy Rok, a tu już miesiąc marzec. A w miesiącu marcu Rzemiosło obchodzi swoje święto rzemieślnicze, czcząc swojego Patrona, Świętego Józefa, opiekuna Świętej Rodziny. Jak corocznie Rzemiosło Sądeckie w dniu 19 marca (poniedziałek) obchodzić będzie swoje Święto. Uprzejmie zapraszam i zachęcam Państwa do udziału w organizowanej przez Zarząd naszego Cechu uroczystości, która będzie naszym Świętem. O godzinie 9:00 w Bazylice Kolegiackiej Św. Małgorzaty w czasie Mszy Świętej będziemy modlić się w naszych intencjach. Następnie o godzinie 10:00 w budynku Cechu odbędzie się uroczyste spotkanie z udziałem Gości. Do niniejszego Biuletynu załączamy oficjalne zaproszenie dla Pań i Panów Rzemieślników. Apeluję o jak najliczniejszy udział Państwa Rzemieślników w obchodach naszego święta. Starsi Rzemieślnicy pamiętają czasy kiedy zakłady rzemieślnicze były w tym dniu zamknięte. Dzisiaj proszę Państwa o poświęcenie tylko paru godzin na udział w tym uroczystym spotkaniu. Do zobaczenia na naszym święcie! Jan First /Cechmistrz/ Uwaga! Bardzo ważne dla rzemieślników szkolących pracowników młodocianych (uczniów) nie uczęszczających do szkoły zawodowej. Od dnia 1 stycznia 2013 r. nie będzie można zastąpić nauki w szkole zawodowej kursem przygotowującym do egzaminu czeladniczego. W dniu 27 lutego br. roku otrzymaliśmy z Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu pismo informujące, że 17.02.2012 r. ukazało się rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dotyczące spraw kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Rozporządzenie to reguluje kwestie dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych w ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego na tzw. turnusach w każdym roku nauki. Rozporządzenie wchodzi w życie od dnia 1 września 2012r. i zezwala na kontynuowanie kształcenia ustawicznego w dotychczasowych formach tylko do dnia 31 grudnia 2012r. W związku z tym, dla aktualnie biegnących umów o pracę w celu nauki zawodu zawartych przed 1 września 2012 r. z pracownikami młodocianymi nie uczęszczającymi do zasadniczych szkół zawodowych Izba proponuje zorganizowanie kursu przygotowującego do egzaminu czeladniczego na dotychczasowych zasadach i opartego na 150 godzinnym programie w m-cach wrzesień – grudzień 2012 r. Informujemy również, że Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego tut. Izby zaprzestaje z dniem 1 stycznia 2013 r. prowadzenie kursów przygotowujących do egzaminów czeladniczych dla pracowników młodocianych nie uczęszczających do ZSZ. W sprawach związanych z turnusami dokształcającymi dla tych pracowników pracodawcy muszą kontaktować się na każdym roku nauki z najbliższym publicznym ośrodkiem dokształcania i doskonalenia zawodowego celem złożenia skierowania do dyrektora ośrodka. Ukończenie przygotowania teoretycznego młodocianego pracownika nie uczęszczającego do zasadniczej szkoły zawodowej jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu czeladniczego, a obowiązek dokształcania wynika z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28.05.1996r. Dz.U.Nr 60 poz. 278 z późn. zm. Zwolnienia od podatku od nieruchomości Przedstawiamy Państwu list, który otrzymaliśmy od p. Magdaleny Januszek-Gródek, dyrektor Wydziału ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta N. Sącza. Ze względu na wagę poruszanych w nim spraw przytaczamy go w całości. Szanowni Państwo, Chciałam poinformować, że już obowiązuje uchwała nr XX/187/2011 Rady Miasta Nowego Sącza z 30 grudnia 2011 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej na nowe inwestycje w zakresie obiektu sportu i rekreacji. Uchwała wprowadza zwolnienie od podatku od nieruchomości dla obiektów sportu i rekreacji, które powstaną na terenach położonych wzdłuż rzeki Kamienicy. Chodzi tutaj o tereny objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz - 32”. Zwolnieniem mogą być objęte grunty, budowle oraz budynki stanowiące wraz z obiektem sportu i rekreacji zwartą całość funkcjonalną. Zwolnienie stanowi dla przedsiębiorcy pomoc publiczną. Podstawowym warunkiem nabycia prawa do zwolnienia jest dokonanie zgłoszenia prezydentowi miasta zamiaru korzystania z pomocy przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Po spełnieniu warunków określonych w uchwale oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, przedsiębiorca może liczyć na zwolnienie od podatku od nieruchomości przez okres kolejnych 5 albo 10 lat. Okres zwolnienia zależy od wielkości poniesionych kosztów na realizację inwestycji. Jednocześnie przedsiębiorca jest zobowiązany zakończyć inwestycję w terminie 36 miesięcy od dnia dokonania zgłoszenia. Przy tej okazji przypominam, że przedsiębiorcy realizujący na terenie Nowego Sącza inwestycje o innym przeznaczeniu, także mają możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości. Zwolnieniu podlegają budynki i budowle (bądź ich części) powstałe jako nowa inwestycja, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Warunki nabycia prawa do zwolnienia zostały określone w uchwałach rady miasta. Podobnie tutaj, jednym z podstawowych warunków nabycia prawa do zwolnienia jest dokonanie zgłoszenia prezydentowi miasta zamiaru skorzystania z pomocy przed rozpoczęciem realizacji inwestycji (przed rozpoczęciem prac budowlanych). W zależności od przeznaczenia inwestycji, przedsiębiorca może korzystać ze zwolnienia przez okres kolejnych 3 lat, a w przypadku parków technologicznych nawet 10 lat. Zwolnienia nie stosuje się do obiektów zajętych na prowadzenie stacji paliw, banków i działalność handlową o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m2. Więcej informacji o zwolnieniach od podatku o nieruchomości można uzyskać w Wydziale ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza (ul. Jagiellońska 14, piętro I, tel. 18 41 41 380 do 382). lun na stronie www.nowysacz.pl/zwolnienia-podatkowe Z poważaniem Magdalena Januszek-Gródek dyrektor Wydziału ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza Posiedzenie Zarządu Cechu Z względu na ilość i pilność spraw w dniu 20 lutego odbyło się drugie już w tym miesiącu posiedzenie Zarządu naszej organizacji. W jego trakcie rozpatrzono wnioski w sprawie wyróżnienia z okazji tegorocznego Święta Patronalnego Rzemiosła najbardziej zasłużonych rzemieślników naszej organizacji, przyjęto informacje o sytuacji finansowej Cechu i wpłatach czesnego, zatwierdzono stypendia za wyniki w nauczaniu dla uczniów naszych placówek, zapoznano się ze stanem członkowski Cechu i przyjęto w szeregi członków Cechu nowego rzemieślnika oraz załatwiono sprawy bieżące. Małopolski Konkurs Uczniów Fryzjerstwa 2012 W dniu 12 lutego 2012 roku odbył się jak co roku XXII Małopolski Konkurs Uczniów Fryzjerstwa w Nowohuckim Centrum Kultury. Organizatorem imprezy był Cech Rzemiosł Różnych w Krakowie oraz Małopolska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie. W Konkursie wzięło udział 135 uczniów klas I krakowskich szkół fryzjerskich. Wszyscy pokazali szeroki zakres umiejętności fryzjerskich, młodzieńczą fantazję i ogromne zamiłowanie do tej dziedziny rzemieślniczej. Jednym z jurorów była Pani Elżbieta Kapuśniak, przewodnicząca Sekcji Fryzjerskiej naszego Cechu, która za wkład w wysoki poziom Konkursu została uhonorowana pamiątkowym pucharem. Metryka sprawy w postępowaniu podatkowym W dniu 7 marca 2012 r. wejdzie w życie ustawa zmieniająca m.in. przepisy Ordynacji Podatkowej. W wyniku nowelizacji, w postępowaniach podatkowych i administracyjnych będzie zakładana tzw. metryka sprawy. W metryce zostaną wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu podatkowym oraz wymieni się wszystkie czynności podejmowane przez te osoby wraz z odpowiednim odesłaniem do dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej określających te czynności. Metryka sprawy, wraz z dokumentami do których odsyła, będzie stanowić obowiązkową część akt sprawy i będzie na bieżąco aktualizowana. Prowadzenie na bieżąco metryki sprawy w sprawach podatkowych, ma pomóc w precyzyjnym ustaleniu - nawet po upływie długiego czasu - jacy urzędnicy uczestniczyli w przygotowaniu decyzji, kto przygotowywał jej projekt, udzielał wskazówek odnośnie sposobu załatwienia sprawy i opiniował lub zatwierdzał decyzję. Metryka sprawy administracyjnej i podatkowej będzie więc dokumentowała udział poszczególnych urzędników w procesie wydawania decyzji. Ma to w konsekwencji przyczynić się do zwiększenia poczucia odpowiedzialności urzędników za jakość wydawanych decyzji oraz ograniczyć ryzyko korupcji. (Tyle założenia ustawy, życie uczy, że urzędnicy jakoś się zabezpieczą. P.T.) 1 % Ponad siedem tysięcy organizacji pożytku publicznego liczy na jeden procent od podatników. Wybór jest trudny, bo prawo do odpisu z jednego procenta mają organizacje działające w najróżniejszych dziedzinach - od kultury czy sportu do organizacji broniących praw zwierząt. Obecnie najwięcej pieniędzy od podatników trafia do znanych organizacji, które mają możliwość skorzystania z promocji w mediach. O wiele trudnej uzyskać wsparcie działalności z jednego procenta organizacjom lokalnym, które nie mają możliwości sfinansowania reklam i mogą liczyć tylko to, że zostaną docenione przez ludzi, którzy poznali ich działalność. Dobrze więc jest rozejrzeć się w najbliższym otoczeniu, ponieważ i na Sądecczyźnie powstało wiele organizacji aktywnie działających na rzecz swojego środowiska lokalnego. Można też zajrzeć na stronę internetową wybranej organizacji i sprawdzić czym się zajmuje, na co wydaje przekazane przez podatników pieniądze. Samo przekazanie jednego procenta jest bardzo proste, wystarczy wypełnić zeznanie podatkowe i w odpowiedniej rubryce wpisać numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego. Kwotę jednego procenta podatku przekaże organizacji urząd skarbowy. Trybunał Konstytucyjny kontra ZUS Przepis ustawy emerytalnej pozwalający organom rentowym z własnej inicjatywy i w każdym czasie weryfikować decyzję i cofnąć emeryturę lub rentę albo je obniżyć jest niezgodny z konstytucją - orzekł 28 lutego b.r. Trybunał Konstytucyjny. Z wnioskiem w tej sprawie zwrócił się do Trybunału Konstytucyjnego Rzecznik Praw Obywatelskich. Chodzi o art. 114 ust. 1a ustawy z 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Artykuł ten pozwala ZUS zmniejszyć wysokość emerytury czy renty, a nawet pozbawić tego świadczenia, jeśli po uprawomocnieniu się decyzji ustalającej prawo do niego okaże się, że dowody, na których decyzja była oparta, nie dawały podstaw do przyznania emerytury lub renty albo do ustalenia takiej ich wysokości. ZUS może więc w każdym czasie, nawet po wielu latach, zweryfikować decyzję i pozbawić emeryta czy rencistę środków do życia. „Trening Smaków” Dyrektor Wydziału ds. Przedsiębiorczości UM p. Magdalena Januszek-Gródek przekazała nam informację, że działająca od 20 lat w branży gastronomicznej firma EVACO Sp. z o.o. przygotowała propozycję kompleksowego cyklu szkoleń gastronomicznych w ramach projektu „Trening Smaków” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt skierowany jest do kucharzy pracujących w mikro i małych przedsiębiorstwach z województwa małopolskiego, które prowadzą działalność gospodarczą związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. Udział w projekcie jest bezpłatny. Program szkoleń obejmuje 88 godzin szkoleniowych prowadzonych przez renomowanych trenerów. Zajęcia umożliwią zapoznanie się z nowymi trendami sztuki kulinarnej oraz z nowoczesnym sprzętem gastronomicznym. W ramach projektu zostaną zrealizowane dwie edycje szkoleń: kwiecień – sierpień 2012, wrzesień 2012 – styczeń 2013. Rekrutacja do pierwszej edycji ruszyła 1 lutego i potrwa do 31 marca. Więcej informacji na temat projektu można uzyskać na stronie internetowej: www.trening-smakow.pl Konkurs BHP dla uczniów „ Uczę się zawodu i pracuję bezpiecznie” Związek Rzemiosła Polskiego i Państwowa Inspekcja Pracy ogłaszają XII edycję Ogólnopolskiego Konkurs wiedzy o BHP dla uczniów z zakładów rzemieślniczych. Przedmiotem konkursu będzie znajomość prawnej ochrony pracy oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Etap regionalny konkursu przeprowadzany jest przez Izbę Rzemieślniczą w Nowym Sączu w dniu 29.03.2012 r. o godz. 10:00 w siedzibie Izby. Etap ogólnopolski, w którym uczestniczyli będą zdobywcy dwóch pierwszych miejsc w etapie regionalnym odbędzie się w ZRP w Warszawie. Koszty uczestnictwa pokrywają organizatorzy. Regulamin konkursu oraz bank pytań konkursowych dostępne są w Biurze Cechu. Szczegółowych informacji udziela st.spec.d/s bhp S. Gieniec. Uczniowie szkół cechowych otrzymają materiały konkursowe w szkołach. Zgłoszenia uczniów należy przesłać do Biura Izby Rzemieślniczej w Nowym Sączuul. Żółkiewskiego 18 w terminie do 9 marca br. DO WYNAJĘCIA lokal o pow. 50 m kw. Nowy Sącz, Rynek 11 wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o. wejście z korytarza) bliższe informacje biuro Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Sączu, Rynek 11 - I piętro Tel. fax. 18 443-75-21, e-mail: cech@nowysacz.com.pl opr. P. Tengowski


 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2024 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl