banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności Biuletyn Informacyjny nr 237 z dnia 21 lutego 2011 r.
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 1128 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 1146 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2011-02-21] Biuletyn Informacyjny nr 237 z dnia 21 lutego 2011 r.
Uwaga – ważne dla zakładów szkolących uczniów! W związku ze zmniejszeniem środków na wypłaty refundacji za uczniów w roku 2010 oraz ograniczeniem ich na rok 2011 OHP ściśle weryfikuje przestrzeganie przez zakłady szkolące warunków umów zawartych o refundację i sprawdza: czy umowy zostały zawarte w terminach naboru do szkół określonych przez Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakwie czy są przestrzegane terminy składania i częstotliwość rozliczeń finansowych (§ 2 umowy o refundację) czy są przestrzegane obowiązki zatrudnienia młodocianych pracowników na okres 6 miesięcy po zakończeniu przygotowania zawodowego /1§ p.2 umowy o refundację/ W związku z tym uprzejmie informujemy, że zgodnie z decyzją Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie będzie obowiązywał następujący termin rekrutacji/spisywania umów umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego na rok 2011/2012 od 4 maja do 15 czerwca oraz od 25 sierpnia do 30 sierpnia br. Ponadto informujemy, ze szkoły cechowe będą przyjmować pisemne oświadczenia zakładów pracy o zapewnieniu praktyki wraz z kompletem pozostałych dokumentów. Umowy spisywane będą w w/w terminach. Przypominamy, że pracodawcy ubiegający się o refundację wynagrodzeń za uczniów winni przed spisaniem umów złożyć stosowny wniosek w OHP lub w Cechu. Powyższy termin  nie obowiązuje pracodawcy, który: a). zatrudniania młodocianego pracownika, dokształcającego się w formach pozaszkolnych (§ 3 ust. 7 rozporządzenia); b). zatrudniania młodocianego pracownika w celu kontynuowania nauki zawodu w związku z rozwiązaniem umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego z dotychczasowym pracodawcą z powodu w § 3 ust. 9: - ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy; - reorganizacji zakładu pracy uniemożliwiającej kontynuowanie przygotowania zawodowego; - orzeczenia lekarskiego zawierającego przeciwwskazania do kontynuowania nauki w danym zawodzie przez młodocianego, c) nie ubiega się o refundację. Posiedzenie Zarządu Cechu W dniu 14 lutego 2011 r. (poniedziałek) w sali wykładowej Cechu odbyło się posiedzenie Zarządu Cechu naszej organizacji. Najistotniejszymi sprawami, które załatwiono w trakcie spotkania były: uchwalenie Statutu Zasadniczej Szkoły Zawodowej im. Św. Józefa Cechu Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu oraz zmian do Statutu Zasadniczej Szkoły Zawodowej Cechu w Muszynie Złockiem. Uchwalono również Regulamin przyznawania „Stypendium za wyniki w nauce” w szkołach cechowych. Ponadto w trakcie zebrania zatwierdzono plan posiedzeń Zarządu Cechu na I półrocze 2011 roku, przyjęto informację o wpłatach czesnego w roku 2010 oraz rozpatrzono sprawy bieżące. W obronie środków z Funduszu Pracy   W dniu 27 stycznia 2011 roku w Centrum Partnerstwa Społecznego w Warszawie obradowało Prezydium Komisji Trójstronnej. Posiedzenie, któremu przewodniczył wicepremier Waldemar Pawlak skupiło się na kontrowersyjnym pomyśle rządu ograniczenia środków na Fundusz Pracy. Dyskusję na ten temat zainicjował Związek Rzemiosła Polskiego, szczególnie zaniepokojony tą propozycją, ponieważ właśnie z tego Funduszu pochodzą refundacje kosztów nauki młodocianych pracowników. Związek Rzemiosła Polskiego zaapelował o natychmiastowe przesunięcie środków budżetowych w ramach Funduszu Pracy lub z Ministerstwa Finansów na szkolenia, aktywizację zawodową oraz przygotowanie zawodowe. Prezes ZRP Jerzy Bartnik przypomniał, że są to środki pochodzące ze składek pracodawców i to oni powinni decydować, na co zostaną przekazane. W związku z wstrzymaniem refundacji wynagrodzeń młodocianych pracowników wypłacanych z Funduszu Pracy nie podpisano na rok szkolny 2010/2011 ok. 30 tys. umów. Zdaniem pracodawców sprawa wymaga natychmiastowej interwencji parlamentu. W przedmiotowej sprawie 10 lutego br. odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Zarządu ZRP. W posiedzeniu wzięli udział Prezes Izby Rzemieślniczej w Nowym Sączu Pan Tadeusz Szewczyk oraz Cechmistrz naszego Cechu Pan Jan First. Konkurs BHP dla uczniów Związek Rzemiosła Polskiego ogłosił XI edycję Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o zasadach BHP dla uczniów z zakładów rzemieślniczych. Współorganizatorami konkursu są : Główny Inspektorat Pracy oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Prosimy mistrzów szkolących o poinformowanie uczniów o konkursie oraz umożliwienie im wzięcia w nim udziału. Udział uczniów w konkursie umożliwi im pogłębienie wiedzy w zakresie bezpiecznego wykonywania pracy i ograniczenia zagrożeń wypadkowych spowodowanych niewłaściwymi metodami pracy. Zgłoszenia uczestników proszę kierować do Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu, w terminie do dnia 25 lutego 2011 r. Szczegółowych informacji udziela inspektor bhp Pan Cechu Stanisław Gieniec. Konkurs Fryzjerski Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Tarnowie organizuje w dniu 13 marca br. konkurs „Fryzjerska Wiosna 2011 – Gwiazdy Hollywood na czerwonym dywanie”. W konkursie może wziąć udział 6 uczniów odbywających praktykę u mistrzów szkolących zrzeszonych w naszym Cechu. Zgłoszenia na konkurs prosimy kierować do Biura naszego Cechu, Nowy Sącz, Rynek 11 w nieprzekraczalnym terminie do 23 lutego br. Decyduje kolejność zgłoszeń. Zasady funkcjonowania firm w specjalnej strefie ekonomicznej- spotkanie sądeckich przedsiębiorców Delegacja Cechu w składzie pani Urszula Gołąb – Dyrektor Biura Cechu oraz pan Andrzej Maciuszek – Podstarszy Cechu wzięła udział w dniu 10 lutego w spotkaniu przedsiębiorców z Nowego Sącza z przedstawicielami Krakowskiego Parku Technologicznego Sp. z o.o. oraz przedstawicielem Centrum Business In Małopolska. Organizatorem spotkania był Prezydent miasta Nowego Sącza. Tematem spotkania były zasady funkcjonowania firm w specjalnej strefie ekonomicznej. Przedsiębiorcy zapoznali się z warunkami inwestowania w strefie oraz procedurą włączenia nowych gruntów do strefy. Krakowska specjalna strefa ekonomiczna obejmuje obecnie obszar 528,84 hektarów. Jest położona na terenie województw małopolskiego oraz podkarpackiego. Krakowska SSE składa się z 20 podstref znajdujących się na obszarze 18 gmin. Dotychczas w SSE wydano 86 zezwolenia na działalność, utworzono  8934 miejsc pracy, a wysokość poniesionych nakładów wynosi 1,6 mld zł. Strefa działa na podstawie Ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz Rozporządzenia Rady Ministrów  i funkcjonować będzie do końca 2020 roku. Na terenie Nowego Sącza od września 2007 roku funkcjonuje podstrefa krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej. Podstrefa obejmuje łącznie ok. 12 ha. Teren o powierzchni ok. 3,7 ha stanowiący własność miasta nie został jeszcze zagospodarowany. Przedsiębiorcy inwestujący w SSE mogą liczyć na pomoc publiczną z tytułu inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, która to pomoc ma formę zwolnień w podatku dochodowym. Do korzystania z pomocy publicznej upoważnia przedsiębiorcę zezwolenie wydawane przez Krakowski Park Technologiczny, spółkę zarządzającą specjalną strefą ekonomiczną. Wysokość pomocy publicznej jest zróżnicowana ze względu na wielkość firmy. Małe firmy otrzymują najwyższy poziom pomocy publicznej, który w Województwie Małopolskim wynosi 70%, średnie firmy mogą liczyć na 60%, duże firmy 50 %. Ulgę w podatku dochodowym mogą uzyskać firmy realizujące nowe projekty inwestycyjne, które spełniają równocześnie dwa kryteria - zainwestują na terenie SSE minimum 100 tys. euro oraz prowadzona przez nie działalność gospodarcza kwalifikuje się do objęcia pomocą publiczną, co szczegółowo reguluje rozporządzenie w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej. Istnieją dwa sposoby naliczania pomocy publicznej: - z tytułu nowo utworzonych miejsc pracy - z tytułu poniesionych przez przedsiębiorcę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją nowego projektu inwestycyjnego. Kwota pomocy publicznej może być odbierana przez przedsiębiorcę w postaci nie płaconego podatku dochodowego do końca funkcjonowania strefy, czyli obecnie do 31 grudnia 2020 roku. Można więc powiedzieć, że przedsiębiorca de facto nie płaci podatku dochodowego w ogóle, aż do chwili wyczerpania kwoty pomocy wyliczonej na podstawie poniesionych nakładów inwestycyjnych lub kosztów utworzenia nowych miejsc pracy. Na zakończenie spotkania Magdalena Januszek – Gródek, dyrektor Wydziału ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza przedstawiła zasady korzystania ze zwolnień od podatku od nieruchomości przez przedsiębiorców inwestujących na terenie Nowego Sącza. Ze zwolnienia takiego mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy inwestujący w specjalnej strefie ekonomicznej jak i poza strefą. W spotkaniu udział wzięło 25 przedstawicieli firm z terenu miasta Nowego Sącza. „Kapitał i bezpieczeństwo Twojej firmy” W dniu 12 stycznia Starszy Cechu pan Jan First uczestniczył w odbywającej się w Hotelu Panorama w Nowym Sączu konferencji dla przedsiębiorców na temat „Kapitał i bezpieczeństwo Twojej firmy” pod patronatem honorowym Prezydenta Miasta Nowego Sącza Ryszarda Nowaka oraz Sądeckiej Izby Gospodarczej. Organizatorem konferencji był Puls Biznesu. W konferencji wzięło udział ponad 80 przedstawicieli lokalnego biznesu. Konferencję rozpoczął panel dyskusyjny pt. „Lekcja z kryzysu”, w którym udział wzięli m.in.: wiceprezydent Jerzy Gwiżdż, prezes zarządu Sądeckiej Izby Gospodarczej Paweł Kukla oraz przedstawiciel Krajowego Rejestru Długów Alicja Banaś. Uczestnicy panelu rozmawiali na temat sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw działających na Sądecczyźnie oraz form wspierania przedsiębiorczości w regionie przez władze lokalne. „Utworzyliśmy Wydział Rozwoju Przedsiębiorczości, współpracujemy z przedsiębiorstwami i podejmujemy inicjatywy, które mają zachęcić przedsiębiorców do inwestowania. Wiele spraw nie zależy od nas, ważne tematy związane z inwestycjami jak np. zagospodarowanie pozostałego wolnego terenu w specjalnej strefie ekonomicznej jest opóźniane przez czynniki niezależne od nas" - podkreślił wiceprezydent. Czy grozi nam 25-procentowy VAT? Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują nowe podwyższone stawki w podatku VAT. Od dawna jednak pojawiają się zapowiedzi, iż na tym być może się nie skończy. Mniej lub bardziej oficjalnie zapowiadane są kolejne stopniowe "podwyżki". Na razie jednak nikt jednoznacznie nie potwierdził, czy i kiedy tak naprawdę zostaną one wdrożone. Jak się okazuje, odpowiedzi na to może nam udzielić sama ustawa o VAT po nowelizacji, które weszła w życie od 1 stycznia br. Ustawodawca wprowadził bowiem niejako automatyczny mechanizm wzrostu stawek w przypadku, gdy relacja państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto przekroczy w którymś z najbliższych lat próg 55 proc. Mówi o tym art. 146 f ustawy o VAT dodany ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. Dz. U. Nr 257, poz. 1726. Podatnikom nie pozostaje więc nic innego, jak śledzenie, jak rośnie nasz dług publiczny i jego relacja do produktu krajowego brutto oraz czekanie na oficjalne komunikaty Ministra Finansów w  tej sprawie, wydawane w formie obwieszczeń i  publikowane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski”. Deklaracja po terminie Osoby, które złożą deklarację po terminie, muszą do niej dołączyć tzw. czynny żal i zapłacić podatek z odsetkami. Inaczej muszą liczyć się z możliwością kary. Jak twierdzą doradcy podatkowi i adwokaci specjalizujący się w sprawach karnoskarbowych, karanie podatników składających deklarację podatkową po terminie, jest rutynową praktyką urzędów skarbowych. Wszczęciem postępowania karnoskarbowego kończy się prawie 90 proc. przypadków ujawnienia zaległości podatkowych w trakcie kontroli. Niestety, również ci przedsiębiorcy, którzy sami się przyznali do niedopełnienia obowiązku złożenia deklaracji w terminie oraz zapłacili podatek, i to z odsetkami za zwłokę, ale z niewiedzy nie złożyli czynnego żalu są karani przez organa skarbowe. Szczególnie surowo traktowani są ci, którym przydarzy się to np. dwa razy w ciągu sześciu miesięcy. O tym, że czekają ich nieprzyjemności, mogą się dowiedzieć nawet po kilku miesiącach od popełnienia wykroczenia skarbowego, jakim jest złożenie deklaracji po terminie. A wtedy ich sprawa może się skończyć przed sądem. Nawet wtedy gdy nie działali umyślnie, a społeczna szkodliwość ich czynu była znikoma. Dołączenie do składanej po terminie deklaracji pisma, w którym zainteresowany wytłumaczy, dlaczego spóźnił się ze złożeniem zeznania to podstawa, jeśli chce on uniknąć postępowania karnoskarbowego. Warto o tym pamiętać zwłaszcza na początku roku, kiedy mija wiele terminów na złożenie deklaracji i informacji podatkowych. Generalny wniosek z powyższego to konieczność pilnowania terminów i nie zwlekanie „na ostatnią chwilę”. Ile wyniesie emerytura dla przedsiębiorcy? Jednym z istotnych czynników, które sprawiają, że ludzie podejmują decyzję o rozpoczęciu indywidualnej działalności gospodarczej jest możliwość płacenia niższych składek na ZUS. Dla nowo powstających firm obniżenie składek ZUS na okres dwóch lat także bywa istotnym argumentem "za". Jednak niewiele osób, które cieszą się niższymi składkami ZUS i - dzięki temu - większym środkom dostępnym na koncie, zastanawia się nad długofalowymi skutkami opłacania niskich składek. A te mogą okazać się druzgocące, jeśli w porę nie zostaną dostrzeżone i zniwelowane. Czy słowo "druzgocące" nie zostało użyte przesadnie? Przekonajmy się przeprowadzając stosowne wyliczenia. Osoba prowadząca działalność gospodarczą musi opłacać składki na ZUS w wysokości takiej, jakby osiągała minimalne zarobki na poziomie 60 proc. średniej krajowej pensji brutto, niezależnie od tego, jak wysokie są realnie jego dochody. Czyli osoba osiągająca dochody na poziomie 2 tys. złotych i 20 tys. złotych płaci tę samą składkę na ZUS, z której część trafia na tzw. konto emerytalne. Obecnie (początek 2011 r.) na konto emerytalne trafia niecałe 370 złotych co miesiąc, z czego jedna trzecia przesyłana jest do OFE, a dwie trzecie pozostają w ZUS (w formie zapisu komputerowego, a nie pieniędzy na koncie!). Przyjmując odpowiednie założenia jesteśmy w stanie wyliczyć wysokość przyszłej emerytury dla samozatrudnionego. I tak osoba, która w wieku 25 lat założyła własną działalność, a wcześniej nie przepracowała ani dnia na etacie w 2050 r. odbierze... 1052 zł emerytury łącznie od ZUS i OFE w przeliczeniu na dzisiejsze środki (zakładając, że do tego czasu inflacja będzie rosła o 2,5 proc. rocznie, wynagrodzenia o 3 proc., a składki w OFE o 4 proc. rocznie po uwzględnieniu kosztów zarządzania). To mniej niż 1/3 dzisiejszej przeciętnej pensji brutto, a nawet mniej niż obecnie obowiązująca płaca minimalna. A przecież emeryturę w takiej samej wysokości będą otrzymywać także nie tylko przedsiębiorcy, którzy osiągali dochody na poziomie 2 tys. złotych miesięcznie, ale także ci, których dochody były wielokrotnością tej kwoty. W ostatecznym rozrachunku tzw. stopa zastąpienia (wysokość emerytury w przeliczeniu na osiągane dochody przed emeryturą) może wynosić zaledwie kilka procent. Ktoś, kto prowadził życie na wysokim poziomie, może rzeczywiście być zdruzgotany wysokością wypłacanych emerytur. Ale przecież wypłacanych w oparciu o minimalne składki odprowadzane do ZUS. Warto na koniec dodać, że osoba, która przechodzi na działalność w wieku 35 lat i będzie pracować do 65. roku życia otrzyma za ten okres emeryturę w wysokości ok. 790 PLN (przy zachowaniu wcześniejszych założeń), a osoba, która na założenie firmy zdecyduje się w wieku 45 lat otrzyma 530 złotych emerytury (plus składkę za wcześniejsze lata pracy). Można próbować także wyobrazić sobie wysokość przyszłej emerytury na podstawie innych szacunków, przeprowadzonych jeszcze przed "reformą" OFE. Według niektórych szacunków emerytura dzisiejszego 30-latka za 35 lat wyniesie mniej niż połowę jego dochodów. W przypadku przedsiębiorcy opłacającego minimalne składki na ubezpieczenia społeczne, za podstawę obliczenia emerytury należy wziąć 60 proc. przeciętnej pensji, a więc ok. 2 tys. zł brutto, co daje mniej niż 1500 zł netto. A emerytura wyniesie tylko połowę tej kwoty... źródło: interia biznes Składki ZUS 2011 Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2011 r. stanowi kwota nie niższa niż 2015,40 zł (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok kalendarzowy). W styczniu - grudniu 2011 r. składka na ubezpieczenia społeczne nie może być niższa niż: 393,41 zł (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne 120,92 zł (tj. 6%) na ubezpieczenia rentowe 49,38 zł (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe Ubezpieczenie ZDROWOTNE wynosi 243,39 zł (tj 9% ) do odliczenia od podatku - 209,58 zł (7,75%) Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla nowych firm stanowi kwota nie niższa niż 415,80 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2011 r.). Dla firm, którym przysługuje ulga w ZUS składki  za miesiące styczeń-grudzień 2011 wyniosą: 81,16 zł (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne 24,95 zł (tj. 6%) na ubezpieczenia rentowe 10,19 zł (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe ubezpieczenie wypadkowe – płatnicy składek sami ustalają stopę procentową składki wypadkowej. DO WYNAJĘCIA Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu, Rynek 11 oferuje do wynajęcia : lokal użytkowy o pow. ok. 40 m kw. zlokalizowany w Starym Sączu przy ul Cesarczyka 2 wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o.) atrakcyjna lokalizacja w budynku w pobliżu starosądeckiego rynku. Tel. fax. 18 443-75-21, e-mail: cech@nowysacz.com.pl DO WYNAJĘCIA lokal o pow. 50 m kw. Nowy Sącz, Rynek 11 wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o. wejście z korytarza) bliższe informacje biuro Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Sączu, Rynek 11 - I piętro Tel. fax. 18 443-75-21, e-mail: cech@nowysacz.com.pl ======================================================================= opr.: U. Gołąb, M. Brun-Lenartowicz, P. Tengowski


 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2024 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl