|
|
Autor wpisu:
Urszula
Liczba obrazów:
29 fotografii
Odzwiedziny:
1128 wejść
Data utworzenia:
15 styczeń 2024
|
|
|
|
Autor wpisu:
Urszula
Liczba obrazów:
10 fotografii
Odzwiedziny:
1146 wejść
Data utworzenia:
14 grudzień 2023
|
|
|
|
[2010-12-17] Biuletyn Cechowy 235 z dnia 16 grudnia 2010 r. |
Panie i Panowie Rzemieślnicy
Kolejny rok dobiega końca. Jesteśmy bogatsi o doświadczenia, które nam przyniósł. I o te dobre i o te złe. Zachowamy w pamięci katastrofę smoleńską i trudny czas tegorocznych powodzi. Każdy z nas oceni minione 12 miesięcy po swojemu, bo dla każdego ten rok był inny. Tak toczy się los każdego z nas, tak też dzieje się historia każdej organizacji.
Dzięki Bogu dla naszego Cechu był to rok pomyślny. Udało się nam zrealizować większość naszych, nie ukrywam ambitnych zamierzeń, jakie postawiliśmy przed sobą w drugim roku bieżącej kadencji Zarządu, któremu – nie boję się tego słowa – mam zaszczyt przewodzić. Celem zasadniczym było uporządkowanie spraw członkowskich, ponadto położyliśmy znaczny nacisk na pogłębienie wewnętrznych więzi naszego środowiska. Będziemy to kontynuować, a organizacją kolejnych wyjazdów poznawczych i uroczystości cechowych przybliżać i utrwalać w pamięci naszych członków patriotyczne, religijne i profesjonalne tradycje rzemiosła. Tradycyjnie za jedno z najważniejszych zadań uznaliśmy pomoc rzemieślnikom w trudnych kwestiach szkolenia młodocianych. Nie zaniedbywaliśmy zagadnień pomocy dla członków Cechu pod względem organizacyjnym, doradztwa podatkowego, doradztwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kondycja finansowa Cechu jest dobra, nie mamy długów ani zobowiązań, co pozwoliło nam na rozpoczęcie długo odwlekanego remontu wewnętrznych pomieszczeń naszego rzemieślniczego domu. Wcześniej poprawiliśmy elewację i przystosowaliśmy do wymogów współczesności salę wykładową, tak że nasz budynek już za kilka tygodni będzie jaśniał blaskiem godnym organizacji, której jest
siedzibą. Uzupełniliśmy również wyposażenie szkoły i dokonaliśmy koniecznego remontu jej otoczenia. Przed nami jeszcze konieczna naprawa lub wymiana pokrycia dachu naszego Domu Rzemiosła.
Współpraca Cechu z Izbą Rzemieślniczą jest znakomita, bardzo dobrze układają się też stosunki Cechu z wieloma instytucjami oraz władzami administracyjnymi i samorządowymi miasta i regionu, co pozwala nam akcentować na szerszym polu nasze potrzeby. W sprawach, których nie dostrzegliśmy oczekuję na propozycje i sugestie od Państwa. Wszystkie rozsądne podpowiedzi zostaną rozważone przez Zarząd. Zapraszam wszystkich członków naszego Cechu do nawiązania lub dalszego pogłębienia współpracy z Cechem.
Szanowni Państwo!
Do niniejszego biuletynu załączamy nasze tradycyjne życzenia świąteczne i noworoczne dla Państwa i Waszych Rodzin. Życzenia wzbogacamy drobnym upominkiem w postaci kalendarza na przyszły rok. Zapraszam również na nasze cechowe spotkanie świąteczno noworoczne, które odbędzie się w Ośrodku Platinium (Basen nad Łubinką) w dniu 8 stycznia (sobota) 2011 r. Realizując Państwa wielokrotne postulaty łączymy to spotkanie z zabawą taneczną. Przypominam o wcześniejszym potwierdzeniu udziału, ponieważ ze względów organizacyjnych ilość miejsc jest ograniczona.
Do tych życzeń dołączam moje osobiste życzenia pogodnych, rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia, oraz obfitości łask Bożych dla Was i Waszych Rodzin, wszelkiej pomyślności oraz satysfakcji osobistej i finansowej w działalności gospodarczej w Nowym 2011 Roku.
/cechmistrz/
Z ŻYCIA CECHU
Spotkanie noworoczne
W bieżącym numerze Biuletynu znajdą Państwo zaproszenie na tradycyjne spotkanie świąteczno-noworoczne połączone z zabawą taneczną, które odbędzie się w dniu 8 stycznia 2011 roku, o godzinie 18:00 w kompleksie Rekreacyjno-Wypoczynkowym „Platinium” w N. Sączu, ul Zdrojowa 71 – Basen nad Łubinką.
Spotkanie Zarządu Cechu
W dniu 30 listopada br. odbyło się posiedzenie Zarządu Cechu, podczas którego rozpatrzono udział przedstawicieli Cechu pracach różnych gremiów i organizacji, omówiono organizację spotkania świąteczno - noworocznego oraz przyjęto informację z realizacji uchwał i postanowień podjętych podczas poprzedniego posiedzenia.
Święto Szkoły Cechowej
W dniu 24 listopada odbyło się kolejne święto Szkół Cechowych. Obchody rozpoczęły się o mszą św. w kościółku na Starym Cmentarzu przy ulicy Jagiellońskiej w Nowym Sączu. Następnie w sali teatralnej pobliskiego Miejskiego Ośrodka Kultury przy Al. Batorego miała miejsce uroczysta akademia połączone ze ślubowaniem i pasowaniem uczniów I rocznika. Po akademii zebrani zostali zaproszeni na spektakl „Zemsty” Aleksandra Fredry w wykonaniu artystów Teatru im. B. Barbackiego w Nowym Sączu.
Informacja Wyborcza
Uprzejmie informujemy, że Panowie Andrzej Zięcina i Andrzej Stawiarski zostali wybrani do rad gminnych. Pan Andrzej Zięcina prowadzi piekarnię we wsi Łęka, obecnie jest członkiem Komisji Rewizyjnej naszej organizacji, a w poprzedniej kadencji był członkiem Zarządu Cechu. Jest długoletnim działaczem samorządu terytorialnego, od kilku kadencji zasiadającym w Radzie Gminy Korzenna. Pan Andrzej Stawiarski, wybrany do Rady Miejskiej w Starym Sączu, jest doświadczonym działaczem samorządu gospodarczego, członkiem Rady Charytatywnej Parafii Gołkowice oraz przewodniczącym Komisji Egzaminacyjnej w rzemiośle cukiernictwo przy Izbie Rzemieślniczej w Nowym Sączu. Jest właścicielem Firmy Gastronomicznej „RAJ”. W poprzedniej kadencji Zarządu był członkiem Komisji Rewizyjnej, obecnie zasiada w Zarządzie naszego Cechu.
Przyjęcia w poczet członków Cechu
Na posiedzeniu Zarządu w dniu 4 listopada br. w poczet członków Cechu zostały przyjęte następujące osoby prowadzące działalność gospodarczą:
Pani Iwona Kamińska – fryzjerstwo (I rejestracja)
Pan Wojciech Ciapała – fryzjer (II rejestracja)
Pan Stanisław Opoka – lakiernictwo (II rejestracja)
Witamy w gronie rzemieślników cechowych!
Uroczystość Świętego Mikołaja
Podobnie jak w latach ubiegłych w dniu 6 grudnia Cech zorganizował dla dzieci rzemieślników i pracowników zakładów rzemieślniczych uroczystość Świętego
Mikołaja. Spotkanie odbyło się w Kaplicy Przemienienia Pańskiego Parafii św. Małgorzaty w Nowym Sączu, ul. Ducha Świętego 2. Oprawę artystyczną przybycia św. Mikołaja i wręczenia prezentów dla dzieci zapewniły niezawodne Promyczki.
Ze względów organizacyjnych spotkanie odbyło się (jak corocznie) w dwóch turach, o godz 16:00 i 18:00. Wartość paczki wynosiła 50,00 zł , z tym, że 20,00 zł płacił uczestnik, a Cech pokrył koszt organizacji imprezy oraz dopłacił po 30,00 zł do każdej paczki dla dzieci rzemieślników.
Problemy z VAT przy zakupie pojazdów
Ostre protesty przedsiębiorców wywołało ograniczenie przez Sejm odliczania VAT-u przy zakupie pojazdów przez firmy. Nowela przewiduje, że od 1 stycznia 2011 roku do 1 stycznia 2013 roku prawem do pełnego odliczenia VAT będzie objęty zakup aut o ładowności powyżej 500 kg, jeżeli ze świadectwa homologacji wynika, że nie są to auta osobowe. Nabywcy osobówek z kratką, którym dziś przysługuje pełne odliczenie, będą mogli odjąć tylko 60 proc. kwoty VAT z faktur, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Ustawa zawiesza też na dwa lata odliczenia VAT przy zakupie paliwa do auta o masie do 3,5 tony.”
ZUS już nie ukarze za błędy w dokumentach
23 listopada br. został skierowany do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny poselski projekt ustawy zmieniającej ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych. Celem tego projektu jest rezygnacja z karania płatników składek, którzy popełnili błąd w dokumentach przekazywanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W opinii projektodawców dodatkowe opłaty są zbędnym obciążeniem zarówno dla płatników składek, jak i dla ZUS, a koszty związane z wymierzeniem tej opłaty są wielokrotnie wyższe niż wpływy do systemu ubezpieczeń społecznych. Ustawa ma wejść w życie od 1 stycznia 2011 r.
PIP zapowiada blisko 90 tys. kontroli w 2011 r.
W 2011 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzenie w całym kraju 88 tysięcy kontroli, z czego 30 proc. ma dotyczyć skarg pracowników na pracodawców. Szczególną uwagą PIP objęte będą sektory budownictwa oraz pozyskiwania i obróbki drewna. Taką informację przedstawili przedstawiciele Głównego Inspektoratu Pracy (GIP). Podobną liczbę kontroli przeprowadzono w tym roku. Jak powiedział dyrektor Departamentu i Kontroli GIP Grzegorz Łyjak, w sektorze budownictwa kontrole będą dotyczyć przede wszystkim prac na wysokości i w wykopach oraz tych, które wykonywane są z użyciem ciężkiego sprzętu. Kontrole planowane są też m.in. w większości elektrowni, które spalają biomasę i pył węglowy, a także w urzędach skarbowych, z których PIP otrzymuje liczne sygnały od organizacji związkowych dotyczące warunków pracy. Dyrektor Departamentu Prawnego PIP Wojciech Gonciarz zapowiedział z kolei kontrole z zakresu przestrzegania prawa pracy, które w 2011 r. mają szczególnie dotyczyć kwestii związanych z wypłatą wynagrodzeń, czasem pracy oraz udzielaniem urlopów wypoczynkowych. Kontrole będą dotyczyć też zatrudniania młodocianych pracowników oraz przestrzegania uprawnień związanych z rodzicielstwem. Główny inspektor pracy Tadeusz Zając podkreślił, że PIP dużą wagę przywiązuje do działań
prewencyjnych, a nie tylko do karania pracodawców naruszających prawo pracy.
Pozytywnie ocenił też propozycje zawarte w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, który trafił do sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.
- Jest tam postulowany przez nas od lat zapis mówiący o tym, że pierwsza kontrola u pracodawcy będzie kontrolą prewencyjną. Chcemy dać szansę, by ten, który po raz pierwszy ma kontakt z inspektorem pracy, miał szanse usłyszeć, w jakim stanie jest on aktualnie z przestrzeganiem szeroko rozumianego prawa, co musi zrobić, żeby dojść do pewnego standardu i ile potrzebuje na to czasu - powiedział Zając.
Serwis informacyjny dla przedsiębiorców
Dyrektor Wydziału ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza p. Magdalena Jauszek-Gródek poinformowała, że na stronie internetowej Nowego Sącza www.nowysacz.pl/gospodarka uruchomiony został serwis informacyjny dla przedsiębiorców (oraz osób zamierzających uruchomić działalność gospodarczą), gdzie można znaleźć: opis spraw załatwianych w „jednym okienku”, wykaz punktów konsultacyjnych udzielających informacji na temat dotacji unijnych, wyszukiwarkę przedsiębiorców dzięki której można potwierdzić dane przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji działalności gospodarczej etc. W serwisie można również uzyskać informacje: jak założyć firmę i jak uzyskać wsparcie finansowe na założenie oraz rozwój firmy. Serwis jest redagowany przez Wydział ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza.
Składki na ubezpieczenia społeczne pracowników młodocianych
Zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dnia 10.11.2010 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie w III kw. br. wyniosło 3 203,08 zł. W związku z tym od dnia 01.12.2010 r. zmianie ulegają stawki minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników młodocianych.
Zgodnie z rozp. RM z dn. 28.05.1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. Nr 60, poz. 278, z późn. zm.), minimalne wynagrodzenie pracowników młodocianych wynosi:
4% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – w 1. roku nauki,
5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – w 2. roku nauki,
6% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – w 3. roku nauki.
Oznacza to, że w okresie od 01.12.2010 r. do 28.02.2011 r. kwoty minimalnego wynagrodzenia pracownika młodocianego wynoszą:
128,12 zł – w 1. roku nauki,
160,15 zł – w 2. roku nauki,
192,18 zł – w 3. roku nauki.
Młodocianemu odbywającemu przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników młodocianych stanowi kwota wynagrodzenia obliczana w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale ogłoszonego przez Prezesa GUS.
Minimalne kwoty składek na ubezpieczenia społeczne pracowników młodocianych
od 01.12.2010 r. do 28.02.2011 r.
Podstawa wymiaru składki
Ubezpieczenie
Sposób finansowania
płatnik
ubezpieczony
w 1 roku nauki
128,12 zł
emerytalne
12,50 zł
12,50 zł
rentowe
5,77 zł
1,92 zł
chorobowe
–
3,14 zł
w 2 roku nauki
160,15
emerytalne
15,63 zł
15,63 zł
rentowe
7,21 zł
2,40 zł
chorobowe
–
3,92 zł
w 3 roku nauki
192,18 zł
emerytalne
18,76 zł
18,76 zł
rentowe
8,65 zł
2,88 zł
chorobowe
–
4,71 zł
W powyższej tabeli nie podano kwoty składki ubezpieczenia wypadkowego – jej wysokość zależy bowiem od liczby osób zatrudnionych przez płatnika oraz posiadania wpisu do REGON, a także typu prowadzonej działalności.
Wynagrodzenie minimalne obowiązujące w roku 2011
Od dnia 01.01.2011 roku pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie może otrzymać niższej płacy niż kwota minimalnego wynagrodzenia wynosząca :
1 386,00 zł.
Skala podatkowa w 2011 roku
Podstawa obliczenia podatku w złotych
Podatek wynosi
ponad
do
85 528
18 proc. minus kwota zmniejszająca podatek 556 zł 02 gr
85 528
14 839 zł 02 gr + 32 proc. nadwyżki ponad 85 528 zł
Kwota zmniejszająca podatek w 2011 roku
Kwota zmniejszająca podatek
Miesięczna
46,33
Roczna
556,02
Roczny dochód niepowodujący obowiązku zapłaty podatku
3 091 zł
Koszty uzyskania przychodu w 2011 r.
Uprawniony
Miesięcznie
Roczne
dla pracowników mieszkających w tej samej miejscowości, gdzie znajduje się zakład pracy i uzyskujących przychody:
od jednego zakładu pracy
111,25 zł
1335 zł
od więcej niż jednego zakładu pracy
111,25 zł
2002,05 zł
dla pracowników dojeżdżających do pracy z innej miejscowości i nieotrzymujących dodatku za rozłąkę, uzyskujących przychody:
od jednego zakładu pracy
139,06 zł
1668,72 zł
od więcej niż jednego zakładu pracy
139,06 zł
2502,56 zł
dla pracowników dojeżdżających do pracy z innej miejscowości i otrzymujących dodatek za rozłąkę, uzyskujących przychody:
od jednego zakładu pracy
111,25 zł
1335 zł
od więcej niż jednego zakładu pracy
111,25 zł
2002,05 zł
Inne ważne limity podatkowe na 2011 r.
w euro (2010)
w złotych (2010)
w euro (2011)
w złotych (2011)
Wartość sprzedaży uprawniająca
do zwolnienia podmiotowego z VAT
-
100 000
-
150000
Wartość wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów uprawniająca
do zwolnienia podmiotowego z VAT
-
50 000
-
50000
Wartość sprzedaży uprawniająca
do statusu małego podatnika VAT
1 200 000
5 067 000
1 200 000
4 736 000
Kwota prowizji uprawniająca
do statusu małego podatnika VAT
45 000
190 000
45 000
178 000
Wartość sprzedaży wysyłkowej,
której nieprzekroczenie uprawnia
do nieopodatkowania VAT
tej sprzedaży w Polsce
-
160 000
-
160 000
Wielkość przychodów za rok
poprzedni uprawniająca do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym
150 000
633 420
150 000
591 975
Wielkość przychodów za rok
poprzedni uprawniająca do opłacania
ryczałtu kwartalnie
25 000
105 570
25 000
98 662,50
Wartość przychodu ze sprzedaży
za poprzedni rok (wraz z kwotą należnego VAT), której nieprzekroczenie powoduje,
że podatnik ma status małego
podatnika uprawnionego
do jednorazowej amortyzacji
i kwartalnego wpłacania zaliczek
1 200 000
5 067 000
1 200 000
4 736 000
Wartość środków trwałych,
od których można dokonać jednorazowego
odpisu amortyzacyjnego
100 000
422 000
50 000
197 000
Kwota przychodów za rok poprzedni
zobowiązująca do prowadzenia
ksiąg rachunkowych
1 200 000
5 067 120
1 200 000
4784400
Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
w Nowym Sączu, Rynek 11
oferuje do wynajęcia :
lokal użytkowy o pow. ok. 40 m kw.
zlokalizowany w Starym Sączu przy ul Cesarczyka 2
wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o.)
atrakcyjna lokalizacja w budynku w pobliżu starosądeckiego rynku.
Tel. fax. 18 443-75-21, e-mail: cech@nowysacz.com.pl
tel. kom. 698 616 102
Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
w Nowym Sączu, Rynek 11
oferuje do wynajęcia:
lokal użytkowy o pow. ok. 50 m kw.
zlokalizowany w Nowym Sączu, Rynek 11
wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o.)
Tel. fax. 18 443-75-21, e-mail: cech@nowysacz.com.pl
tel. kom. 698 616 102
=======================================================================
Opr. P. Tengowski
|
|
|