banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności Modernizacja kształcenia zawodowego
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 1128 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 1146 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2010-04-01] Modernizacja kształcenia zawodowego
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło oficjalnie założenia planowanych od 2012 r. zmian w systemie kształcenia zawodowego (LINK). Od stycznia trwają konsultacje społeczne propozycji związanych z modernizacją edukacji zawodowej. Resort prowadzi konsultacje w toku organizowanych przez Kuratoria Oświaty, cyklu regionalnych – wojewódzkich konferencji. Pierwsza z nich odbyła się w styczniu br. w Gdańsku, a zamykająca będzie się w Warszawie w dniu 26 kwietnia br. Zmiany systemowe w szkolnictwie zawodowym to długo oczekiwane przez środowisko pracodawców rzemieślników decyzje. Związek Rzemiosła Polskiego reprezentuje ponad 26 tysiące mistrzów rzemieślników, którzy w swoich zakładach uczą zawodu blisko 94 tysiące młodych adeptów. W każdym roku ponad 33 tysiące osób uzyskuje dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe w rzemiośle tj. świadectwa czeladnicze i dyplomy mistrzowskie. System egzaminów oparty na dobrych doświadczeniach i posiadający stosowne oprzyrządowanie jest znany i rozpoznawalny nie tylko w krajach UE. Wydaje się, że są to dostateczne fakty, aby opinie i argumenty tego środowisko zostały wysłuchane i przyjęte przez decydentów Zrealizowana przed kilku laty reforma strukturalna w systemie edukacji, nie przyniosła poprawy jakości kształcenia zawodowego, nie zmieniła nienajlepszego traktowania szkół zawodowych. W obecnym etapie reformy - reformy programowej - oczekiwana jest poprawa jakości kształcenia i zmiana wizerunku szkoły zawodowej, która zgodnie z hasłem towarzyszącym reformatorom ma być „Szkołą zawodową - szkołą pozytywnego wyboru”. Społeczeństwu i gospodarce potrzebne są fachowe kadry przygotowane do pracy w sektorze wytwórczości i usług. W tym sektorze dobre przygotowanie zawodowe, oznacza przede wszystkim dobre przygotowanie praktyczne. Środowisko od lat postuluje o potrzebie poprawy relacji czasu przeznaczonego na kształcenie ogólne, zawodowe i praktyczne realizowane w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Propozycje resortowe dotykają tych kwestii - tylko, że proponuje się zwiększenie czasu przeznaczonego na kształcenie ogólne - dla szkolnictwa zawodowego oznacza to kolejny proces marginalizacji i krok wstecz. Wśród prezentowanych przez MEN propozycji są także pozytywne elementy, wyrównanie do trzech lat okresu nauki w ZSZ, czy działania na rzecz poprawy doradztwa szkolno-zawodowego. Środowisko rzemieślnicze i jego organizacje nie negują potrzeby zmian, jednakże zmiany te muszą uwzględniać głos tych, którzy na co dzień uczą młodych ludzi zawodu, a potem zapewniają im pracę. Mając świadomość powagi czasu, kiedy tworzy się rozwiązania, które będą rzutowały zarówno na społeczeństwo, jak i na gospodarkę - propozycje resortowe wywołują w środowisku rzemieślniczym wątpliwości i niepokój. Wątpliwości te nie są odosobnione, bo wsparte opiniami innych instytucji. Trzeba też pamiętać, że system edukacji ma zapewnić kadry przede wszystkim dla rodzimego rynku pracy. Stąd też organizacje podejmują różne działania i inicjatywy, które mają na celu eksponowanie stanowiska i argumentów środowiska rzemieślniczego w kwestiach związanych z modernizacja systemu kształcenia zawodowego. Wszystkich zapraszamy do zapoznania się z nimi i aktywnego włączenia do rzeczowej dyskusji o przyszłym kształcie edukacji zawodowej.


 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2024 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl