banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności ZRP o projektach realizacji programów operacyjnych
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 430 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 529 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2020-04-06] ZRP o projektach realizacji programów operacyjnych
 

 

Uwagi Związku Rzemiosła Polskiego do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r.

 

Art. 3.1. W przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19 istnieje konieczność wydania albo zmiany wytycznych na podstawie art.5ust.1 ustawy wdrożeniowej, przepisów art.5 ust. 3 i 4 oraz ust. 5 pkt 2 tej ustawy nie stosuje się.

 

Naszym zdaniem propozycja takiego zapisu w znacznym stopniu ogranicza możliwości „organizacji związkowych i organizacji pracodawców, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz.U. poz.1240 oraz z 2017 r. poz. 2371);” do udziału w przekazywaniu propozycji zmian do projektów w wytycznych. Partnerzy społeczni powinni na każdym etapie prac brać czynny udział w konsultowaniu dokumentów, które mają wpływ na realizację projektów finansowanych z funduszy, w wielu przypadkach mających także spory wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.

 

Art. 6.1. W przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19 niemożliwa okazała się realizacja celu, na który został poniesiony wydatek, wydatkowane środki w projekcie rozliczanym na podstawie faktycznie ponoszonych wydatków (…) mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowalne, jeżeli beneficjent wykaże, że z dochowaniem należytej staranności w odpowiednim czasie podejmował niezbędne działania służące ich odzyskaniu.

 

Ten zapis stanowi podstawę do powoływania się przez instytucje pośredniczące na niestaranność Beneficjenta. Naszym zdaniem należy wskazać konkretny przedział czasowy ewentualnych działań podjętych przez beneficjenta projektu (przykładowo od momentu kiedy rząd wprowadził pierwsze restrykcje w związku z epidemią). Proponujemy także zmianę zapisu „​ich odzyskaniu​” na „ ​służące próbie realizacji tego celu”.

 

Art. 8.1. W przypadku, gdy uchybienie terminowi na złożenie wniosku o dofinansowanie wynika bezpośrednio z wystąpienia COVID-19, właściwa instytucja może uznać wniosek za złożony z zachowaniem terminu, jeżeli opóźnienie w złożeniu wniosku nie przekroczyło 14 dni.

 

W naszym przekonaniu w kontekście różnego rodzaju problemów wynikających z wystąpienia COVID-19 termin ewentualnego opóźnienia w złożeniu wniosku powinien być wydłużony do 30dni.

 

Art. 10.1. Wybór do dofinansowania projektów mających na celu ograniczenie wystąpienia negatywnych skutków COVID-19 może następować w trybie nadzwyczajnym.

 

Zgadzamy się z koniecznością zastosowania trybu nadzwyczajnego, jednakże jego zastosowanie nie może stanowić podstawy do wykluczenia udziału komitetu monitorującego w tym procesie. Należy uzupełnić zapis tego artykułu o zakres udziału komitetu monitorującego.

 

Art. 12.1. W przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19 realizacja postanowień umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu w zakresie wynikającym z zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów jest niemożliwa lub znacznie utrudniona, odpowiednio umowa albo decyzja mogą zostać zmienione na uzasadniony wniosek beneficjenta.

 

Zmiany zakresu umów o dotację wymagają naszym zdaniem wprowadzenia tzw. szybkiej ścieżki akceptacji zmian przez Instytucje Pośredniczące, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w tym artykule poprzez wprowadzenie następującego zapisu:

właściwa instytucja pośrednicząca na wniosek beneficjenta zatwierdza proponowany zakres zmian w umowie w terminie 14 dni od daty złożenia takiego wniosku”. Zmiany w umowach będą z pewnością także związane z koniecznością zwiększenia dotacji przyznanych na określone projekty, których realizacja i osiągnięcie wymaganych wskaźników jest szczególnie zagrożona, w tym zwiększenie limitu finansowania kosztów personalnych. Należy dlatego uzupełnić ten artykuł o zapis regulujący tą kwestię, przykładowo na: „​w uzasadnionych przypadkach instytucja pośrednicząca może wyrazić zgodę na zwiększenie dotacji oraz przekroczenie dopuszczalnych limitów kosztów personalnych w projekcie”. Powyższy zapis da możliwość pełnego finansowania personelu zatrudnionego do realizacji projektu i nie pokrywania przez beneficjenta dodatkowych kosztów z tego tytułu.

 

Art. 13.1. W celu ograniczenia negatywnego wpływu wystąpienia COVID-19 na realizację umów o dofinansowanie projektów, określone w umowach o dofinansowanie terminy: 1) składania wniosków o płatność przypadające w okresie do dnia 31 grudnia 2020 r. – ulegają wydłużeniu o 30 dni​;

 

W naszym przekonaniu termin złożenia wniosku o płatność powinien być wydłużony do 90 dni, ponieważ wnioski o płatność wymagają nie jednokrotnie przygotowania wielu dokumentów w miejscu pracy a ich przygotowanie jest niemożliwe w przypadku wykonywania pracy zdalnej.

 

Art. 14.1. W przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19 konieczne jest dokonanie zmiany programu operacyjnego: 1) opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego – zmianę programu operacyjnego przyjmuje minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, 2) opracowanego przez zarząd województwa – zmianę programu operacyjnego przyjmuje zarząd województwa w drodze uchwały, po uzyskaniu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego – i przekazuje Komisji Europejskiej.

 

Zmiany muszą być w trybie pilnym przekonsultowane z członkami właściwego komitetu monitorującego w drodze korespondencyjnej.

 

Dlatego postulujemy o następującą zmianę zapisu pkt. 2 tego artykułu:„​zmianę programu operacyjnego przyjmuje zarząd województwa w drodze uchwały, po uzyskaniu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz właściwego dla danego programu operacyjnego komitetu monitorującego – i przekazuje Komisji Europejskiej”

 

Art. 15. W przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19 przygotowanie albo realizacja projektu partnerskiego ,o którym mowa w art. 33 ust.1 ustawy wdrożeniowej ,stała się niemożliwa lub znacznie utrudniona, odpowiednio wybór albo zmiana partnera lub zaangażowanie dodatkowego partnera może nastąpić po wyrażeniu zgody przez właściwą instytucję, w terminie nie dłuższym niż ​​30 dni.

 

W naszym przekonaniu w kontekście różnego rodzaju problemów wynikających z wystąpienia COVID-19 termin dot. wyboru lub zmiany partnera powinien być wydłużony do 60 dni.

 

Art. 18.1. W przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19 niemożliwe lub utrudnione jest: 1) wniesienie protestu w terminie, o którym mowa w art. 54 ust.1 ustawy wdrożeniowej –właściwa instytucja może, na uzasadniony wniosek wnioskodawcy, przedłużyć termin na wniesienie protestu, 2) rozpatrzenie przez właściwą instytucję protestu w terminach, o których mowa w art. 57 ustawy wdrożeniowej – terminy te mogą zostać przedłużone – jednak nie dłużej niż o 30 dni.

 

W naszym przekonaniu w kontekście różnego rodzaju problemów wynikających z wystąpienia COVID-19 termin na złożenie ewentualnego protestu powinien być wydłużony do 60 dni.




 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2024 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl