a) Z uwagi na nieprzewidywalny czas trwania epidemii i ryzyko niezrealizowania programu nauki zwodu w pierwotnie planowanych ramach czasowych w warunkach przedłużającego się stanu zawieszenia niektórych funkcji szkół i obowiązkowego zwolnienia młodocianego pracownika z obowiązku świadczenia pracy –
niezbędne są zmiany w ustawie kodeks pracy, polegające na ustaleniu, iż w roku 2020 ze względu na zaistniałą sytuację, młodociani będą mieli
prawo do urlopu wypoczynkowego w liczbie dni, jaka wynika z kodeksu pracy, a
urlop bezpłatny pracodawca będzie mógł udzielać na warunkach fakultatywnych. W obowiązujących przepisach pracodawca udziela urlopu wypoczynkowego w wymiarze do dwóch miesięcy w okresie wakacji letnich. Resort edukacji planuje przedłużenie zajęć w szkołach, a więc ta regulacja będzie spójna z tymi decyzjami, a pracodawcy będą mieli szansę na zrealizowanie programu praktycznej nauki zawodu.
b) Konieczne jest wprowadzenie przepisu odnoszącego się do kwestii związanych z prawem pracodawcy do uzyskania dofinansowania kosztów związanych z realizacją nauki zawodu lub przyuczenia,
tak aby pracodawca zachował prawo do dofinansowania za pełny okres nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, ustalony w umowie o pracę, bez wyłączenia okresu, na który ustalono zwolnienie młodocianych pracowników z obowiązku świadczenia pracy. Kwestie dofinansowania kosztów wyszkolenia ucznia-młodocianego pracownika, w tym dotyczące wnioskowania o dofinansowanie kosztów wyszkolenia ucznia uregulowane są w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197, 2248.)/
3) Odnośnie do Art. 15zzd.3.
podtrzymujemy opinię, że kwota pożyczki w wysokości 5 tys. zł będzie niestety pomocą symboliczną. Nie uratuje firm w poważnych kłopotach, nawet jednoosobowych.
Proponujemy zwiększenie tej kwoty trzykrotnie do 15.000 zł.
Przedstawiając powyższe liczymy na pilne podjęcie sprawyi uwzględnienie powyższych wniosków a tym samym pilne wprowadzenie rozwiązań warunkujących utrzymania miejsc pracy i nauki zawodu.
Ponadto, Związek Rzemiosła Polskiego przedstawia do ponownerozpatrzenianastępujące kwestie:
4) W ustawie przewidziano odroczenie obowiązku składania nowego pliku JPK-VAT (deklaracja wraz z ewidencją) z 1 kwietnia 2020r. do 20.07.2020 r. de factotylko dla dużych podatników. Dla pozostałych podatników obowiązywał już wcześniej ustalony termin 20.07.2020r., co oznacza, że dla mniejszych firm termin w ogóle nie został odroczony, a tylko ujednolicony z obowiązkami dużych firm. Wnioskujemy zatem o przesunięcie wdrożenia składania nowych plików JPK-VAT dla MŚP, co najmniej do 30.09.2020r.
5) W zakresie obowiązków podatkowych apelujemy o wydłużenieterminu zapłaty podatków dochodowych i VAT, analogicznie jak zostały odroczone płatności zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń, co najmniej za marzec i kwiecień oraz za I kwartał 2020 r.
6) Konieczne jest pilne uwolnienie środków z rachunków VAT przedsiębiorców, zablokowanych z uwagi na obowiązujący mechanizm split-payment.
7) Zwolnienie wszystkich MŚP ze składek ZUS przez 3 miesiące, na podobnej zasadzie jakze składek do KRUS bez dodatkowych warunków zostali zwolnieni rolnicy.
8) Już dziś konieczne jest uwzględnienie sytuacji firm w łańcuchach dostaw; Tarcza nie przewiduje wsparcia dla podmiotów, które pomimo kontynuowania działalności tracą płynność finansową. Przedsiębiorcy z takich branż jak na przykład budowlana czy najmu prowadząc działalność zobligowani są po wykonaniu usługi czy dostarczeniu towarów zaewidencjonować sprzedaż. W związku z tym odnotowują formalnie tylko nieznaczne spadki przychodów, choć ich kontrahenci będąc w trudnej sytuacji finansowej terminowo nie regulują należności za te usługi czy dostawy (bądź nigdy ich nie uregulują jeśli zbankrutują). Tego typu przedsiębiorcy, mając koszty i zobowiązania wobec pracowników bardzo szybko znajdą się w zagrożonej grupie.Oczekują wsparcia, na początek choćby wpostaci odroczeń płatności podatków i składek, czy objęcia ich niskooprocentowanymi pożyczkami.
9) Wnioskujemy także o uwzględnienie sytuacji firm działających sezonowo, które w okresie zimowym z racji specyfiki działalności nie generują żadnych przychodów, lub w znikomych wielkościach i dopiero w okresie wiosennym rozpoczną działalność. W ich przypadku zaproponowane w ustawie kryterium spadku przychodów odnoszone do sprzedaży w miesiącu lutym będzie nieadekwatne do zmieniającej się dynamicznie sytuacji na rynku pracy z powodu sytuacji kryzysowej.
Z wyrazami szacunku
Jan Gogolewski