 |
|
Autor wpisu:
Urszula
Liczba obrazów:
29 fotografii
Odzwiedziny:
1582 wejść
Data utworzenia:
15 styczeń 2024
|
 |
 |
|
Autor wpisu:
Urszula
Liczba obrazów:
10 fotografii
Odzwiedziny:
1536 wejść
Data utworzenia:
14 grudzień 2023
|
 |
|
|
[2019-12-05] Zagadnienia opłaty recyklingowej oraz BDO |
Pismo od Wicemarszałka.
Otrzymaliśmy pismo od wicemarszałka Woj. Małopolskiego p. Tomasza Urynowicza o zmianie przepisów dot. pobierania opłaty recyklingowej za torby na zakupy z tworzyw sztucznych. Związane jest to z wejściem w życie zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Zasadnicze kwestie ww pisma cytujemy w punktach.
1. Od września 2019 r. opłata recyklingowa dotyczy również toreb o grubości materiału równej 50 mikrometrów i większej.
2. Od 1 stycznia 2020 r. pobraną (od klientów) opłatę recyklingową za torby na zakupy z tworzyw sztucznych wnosi się w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale w którym została pobrana. Opłatę pobraną w 2019 r. przekazuje się na rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa na zasadach dotychczasowych tj. do 15 marca 2020 roku.
3. Pierwsze sprawozdanie z zakresu nabytych i wydanych lekkich oraz pozostałych torebka zakupy z tworzyw sztucznych przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową składają za rok 2019 w terminie do 15 marca 2020 roku.
4.Od 1 stycznia przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której oferowane są torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, jest obowiązany prowadzić ewidencję liczby nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego w danym roku kalendarzowym w postaci elektronicznej lub papierowej (oddzielnie dla każdej jednostki handlowej). Informacje zawarte z ewidencji ma obowiązek przechowywać przez 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą.
5. Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową są obowiązani do złożenia wniosku o wpis do rejestru BDO, w terminie do dnia 31grudnia 2019 r. Więcej informacji z zakresie zasad rejestracji orz wzór wniosku o wpis do rejestru BDO znajduje się na :www.malopolska.pl/rejestr
Ponadto Marszałek przypomina o następujących obowiązkach ustawowych:
1. Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach powinni przedłożyć do Urzędu Marszałkowskiego sprawozdania za dany rok sprawozdawczy w terminie do 15 marca roku następnego po roku sprawozdawczym. Więcej informacji: www.malopolska.pl/produktowa .
2. Podmioty będące wytwórcami odpadów (nie dotyczy odpadów komunalnych) są zobowiązani do składania zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości wytworzonych odpadów do Urzędu Marszałkowskiego za dany rok sprawozdawczy w terminie do 15 marca roku następnego po roku sprawozdawczym. Więcej informacji na: www.malopolska.pl/zbiorcze .
3. Podmioty korzystające ze środowiska powinny wnieść opłatę oraz przedłożyć wykazy zawierające informację i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, do Urzędu Marszałkowskiego za dany rok sprawozdawczy w terminie do 31 marca roku następującego po sprawozdawczym. Więcej informacji www.malopolska.pl/srodowisko .
Jak stwierdza Marszałek Urynowicz:
„Walka o środowisko naturalne to cel, wyzwanie i obowiązek każdego z nas. Możemy je osiągnąć tylko wspólnymi siłami. Licząc na Państwa zaangażowanie, zwracam się z prośbą o rozpowszechnienie powyższej informacji w celu przypomnienia o ww. obowiązkach wynikających z przepisów prawa.”
***
Z naszej cechowej strony informujemy, że stawka opłaty recyklingowej, wynosi 0,20 zł za jedną sztukę lekkiej torby na zakupy z tworzywa sztucznego. Opłatę wnosi się na rachunek:
73 1020 2892 0000 5502 0691 8876
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,
ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
BDO - obowiązek rejestracji podmiotów do końca roku 2019
BDO, czyli baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami została wprowadzona przez Ministerstwo Środowiska w celu kontrolowania gospodarki odpadami i przeciwdziałaniu nieprawidłowościom, które występują w tym sektorze. Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) prowadzona jest przez marszałków województw.
Czym jest BDO?
Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o odpadach BDO to system teleinformatyczny, który dysponuje bazą danych o podmiotach wprowadzających do obrotu produkty i produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Dzięki rejestracji do BDO możliwe jest gromadzenie danych związanych z gospodarką odpadami oraz spełnienie przez przedsiębiorców dodatkowych obowiązków. Od 2020 roku rejestr ten zostanie rozbudowany o kolejne moduły umożliwiające prowadzenie ewidencji odpadów i składanie sprawozdań z gospodarowania odpadami wyłącznie w formie elektronicznej.
Obowiązkiem wpisu do BDO objęte są podmioty, które:
- wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów;
- wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.
Oznacza to, że obowiązek ten może dotyczyć nawet jednoosobowych działalności gospodarczych, które wykonują któreś z powyższych czynności. Rejestracja do BDO może być konieczna w przypadku podatników, którzy prowadzą m.in. salony fryzjerskie i kosmetyczne, firmy świadczące usługi budowlane, gabinety stomatologiczne, a także zakłady mechaniki pojazdów samochodowych czy zakłady fotograficzne i drukarskie. Wnioski do rejestracji można znaleźć na stronie:
https://bdo.mos.gov.pl/home/wnioski/wniosek-rejestrowy/
Jak i gdzie złożyć dokumenty?
Poczta: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Departament Środowiska 30-017 Kraków, ul. Racławicka 56
Miejsce składania dokumentów: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków. Dziennik Podawczy, budynek B, parter. Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 8:00 - 16:00
Dokumenty można złożyć na informatycznym nośniku danych (płyta CD, pendrive), który można dostarczyć osobiście lub listownie na adres korespondencyjny Urzędu.
Internet: https://bip.malopolska.pl/umwm,m,2852,zalatw-sprawe-przez-internet.html
Objęci obowiązkiem rejestracji do BDO podatnicy powinni dokonać formalności związanych z rejestracją do końca 2019 roku. Od stycznia 2020 roku na podatników, którzy nie dokonają obowiązku rejestracji będą nakładane kary, wynoszące nawet do miliona złotych, kary aresztu lub grzywny, które wymierzane będą przez sąd. Co więcej, od takich podatników odpady nie będą odbierane, a sami podatnicy nie będą mogli wystawić elektronicznej karty odbioru odpadów. Karta papierowa, która była w tym celu ówcześnie wykorzystywana nie będzie już spełniała swojej roli.
Zobacz więcej:
ttps://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-bdo-a-obowiazek-rejestracji-podmiotow-do-konca-roku
***
W celu odpowiedzi na pytania i wątpliwości, pod numerem: 22 37 50 500 została uruchomiona specjalna infolinia dla Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Usługa dostępna jest w godzinach 8-15, a od grudnia 2019 r. została zapewniona całodobowa dostępność (również w weekendy i święta) gdzie dodatkowo będzie można uzyskać pomoc techniczną.

|
|
|