banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności Komunikat ZRP
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 2155 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 2238 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2019-10-22] Komunikat ZRP

W ostatnich miesiącach weszły w życie nowe przepisy podatkowe, a kolejne zaczną obowiązywać z początkiem 2020 roku. Część z nich dotyczyć będzie wybranej grupy podatników (np. wymienionych w zał. nr 15 do ustawy o VAT), a pozostałe - wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od branży. Mogą one mieć istotny wpływ na rozliczenia podatkowe i ewentualne sankcje. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany, których część obowiązuje już od 1 września 2019 r. 

I. PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG (VAT)

1) "BIAŁA LISTA PODATNIKÓW VAT" – od 1 września 2019r. r., czyli, m.in. obowiązek weryfikacji numeru rachunku bankowego kontrahenta (zmiany wprowadzone ustawą z dn. 12.04.2019r.o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2019r., poz.1018)
Od 1 września 2019 r. zaczęła działać tzw. biała lista podatników VAT, czyli wykaz informacji o podatnikach VAT. Lista jest prowadzona przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej i jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zastąpi dotychczas funkcjonujące listy podatników: zarejestrowanych, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, najistotniejsze będzie publikowanie na liście numerów firmowych rachunków bankowych. Rachunki, które się na niej znajdą, zostaną pobrane z baz Krajowej Administracji Skarbowej. Będą to te same numery rachunków, które przedsiębiorca podał przy zakładaniu firmy w urzędzie skarbowym (w przypadku spółki zarejestrowanej w KRS) albo za pośrednictwem CEIDG (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej). W wykazie nie znajdą się prywatne rachunki bankowe, tzw. ROR-y, które przedsiębiorcy czasami wykorzystują do działalności gospodarczej, jednak nie są to rachunki rozliczeniowe dedykowane prowadzeniu działalności gospodarczej. W związku z tym jeśli rachunek firmowy uległ zmianie, należy zaktualizować te informacje w urzędzie skarbowym (w przypadku spółki zarejestrowanej w KRS) lub poprzez CEIDG (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej) - dotyczy to podatników VAT:
spółki zarejestrowane w KRS składają aktualizację na druku NIP-8, natomiast spółki cywilne na druku NIP-2 – bezpośrednio do urzędu skarbowego,
przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, aktualizują dane przez wysłanie wniosku za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, która nie podlegają rejestracji w CEIDG, aktualizują dane na druku NIP-7 (m.in. wspólnicy spółki jawnej czy partnerskiej, rolnicy opodatkowani VAT i inni zarejestrowani podatnicy VAT nie będący przedsiębiorcami),
W przypadku braku konta firmowego, należy je niezwłocznie założyć i zgłosić. Jeżeli okaże się, że warunki te nie są spełnione, podatnik powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne, na podstawie którego urząd skarbowy zmieni dane zamieszczane w wykazie.
Dane podatników będą aktualizowane raz dziennie, w każdy dzień roboczy. Dlatego należy sprawdzać numer rachunku bankowego swojego kontrahenta tego samego dnia, w którym planowany jest przelew. Przedsiębiorca będzie mógł uwolnić się od tych sankcji, jeśli najpóźniej w ciągu 3 dni od wysyłki przelewu na niewłaściwy numer rachunku bankowego poinformuje o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla sprzedawcy.
Podatnicy dokonujący zapłaty za faktury na rzecz swoich kontrahentów (podatników VAT czynnych), powinni przed dokonaniem przelewu zweryfikować, czy numer rachunku podany na fakturze jest zgłoszony, tj. znajduje się w białej liście podatników dla danego kontrahenta. Do 31 grudnia 2019 r. płatności na rachunek inny, niż podany w wykazie, nie są obciążone sankcjami.
Od 1 stycznia 2020 r., jeśli przedsiębiorca zapłaci swojemu partnerowi biznesowemu kwotę powyżej 15 tys. zł na inny rachunek bankowy, niż podany w wykazie:
nie będzie miał możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kwoty w tej części, w jakiej płatność przekracza kwotę 15 tys. zł. W tym przypadku brana będzie pod uwagę jednorazowa wartość transakcji pow. 15 tys. zł, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności,
będzie ponosił ryzyko odpowiedzialności solidarnej ze swoim kontrahentem za zaległości podatkowe, jeśli kontrahent nie zapłaci należnego podatku VAT od transakcji pow. 15 tys. zł. Zapłata w split paymencie wyłącza odpowiedzialność solidarną. Są to zmiany wprowadzone nowym art. 117 ba) i 117 bb) Ordynacji podatkowej dodanych ustawą z 12.04.2019 zmieniającą ustawę o podatku od towarów i usług i inne ustawy (Dz. U. z 2019r., poz. 1018):
„art. 117ba) Odpowiedzialność solidarna nabywcy towarów i usług oraz jego kontrahenta
1.  Podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na rzecz którego dokonano dostawy towarów lub świadczenia usług, odpowiada solidarnie całym swoim majątkiem wraz z dostawcą towarów lub usługodawcą zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług, jeżeli zapłata należności za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a z odrębnych przepisów wynika obowiązek dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego.
§  2.  Podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który na podstawie umowy zawartej z dostawcą towarów lub usługodawcą zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny albo nabywcą towarów lub usługobiorcą jest obowiązany do pobrania należności od nabywcy towarów lub usługobiorcy za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, i przekazania jej w całości albo części dostawcy towarów lub usługodawcy, oraz który dokonał zapłaty tej należności przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, odpowiada solidarnie całym swoim majątkiem wraz z dostawcą towarów lub usługodawcą za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę należność, a z odrębnych przepisów wynika obowiązek dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego.
§  3.  Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się, w przypadku gdy podatnik dokonujący płatności dokonał zapłaty należności przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, i złożył zawiadomienie o zapłacie należności na ten rachunek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu.
§  4.  Zawiadomienie, o którym mowa w § 3, zawiera:
1) numer identyfikacyjny, firmę (nazwę) oraz adres siedziby albo, w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną, imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca prowadzenia działalności, a w przypadku nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności - adres miejsca zamieszkania, podatnika dokonującego zapłaty należności;
2) dane wystawcy faktury wskazane na fakturze (numer identyfikacyjny, nazwę albo imię i nazwisko oraz adres);
3) numer rachunku, na który dokonano zapłaty należności;
4) wysokość należności zapłaconej przelewem na rachunek, o którym mowa w pkt 3, i dzień zlecenia przelewu na ten rachunek.
§  5.  Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, wzór zawiadomienia, o którym mowa w § 3, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego jego wypełnienia, uwzględniając konieczność uproszczenia i usprawnienia procesu składania zawiadomień.

Art.  117bb.  16 [Wyłączenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy towarów i usług w przypadku zapłaty za transakcję z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności]
 Przepisów art. 117ba nie stosuje się do transakcji, w odniesieniu do których podatnik dokonał zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”

2) OBOWIĄZKOWY SPLIT PAYMENT od 1 listopada 2019 r. (wprowadzony ustawą z dnia 9.08.2019r. o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2019r., poz. 1751) – w miejsce odwrotnego obciążenia
Mechanizm split payment - art.108a ustawy o VAT obowiązuje już od lipca 2018 r.,  i polega na tym, że płatność za fakturę VAT kontrahenta jest podzielona, czyli zapłata odpowiadająca wartości  netto faktury odprowadzana jest przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy dostawcy, natomiast część zapłaty odpowiadająca kwocie podatku VAT trafia na specjalny rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT. Do tej pory jednak taki sposób płatności za dostawy nie był obowiązkowy. 
Od 1 listopada 2019 roku mechanizm podzielonej płatności będzie obowiązkowy przy regulowaniu należności z faktury, w której kwota należności ogółem przekracza 15 tys. zł oraz, gdy faktura ta obejmie swym zakresem towary i usługi wskazane w przepisach - zał. nr 15 do ustawy o VAT. Jeśli faktura obejmuje różne towary, to split payment obowiązuje tylko dla towarów i usług wymienionych w zał. nr 15 do ustawy o VAT.
Ustawa wprowadza wymóg zamieszczania przez sprzedawcę na fakturze informacji o stosowanym mechanizmie podzielonej płatności. Płatności za dostawy, których wartość jest niższa niż 15 tys. zł, będą dokonywane na zasadach ogólnych – bez konieczności stosowania mechanizmu podzielonej płatności.
Zapłata w split paymencie będzie dotyczyła także zaliczek, nawet jeśli nie została wystawiona faktura zaliczkowa. Przewidziana jest możliwość zbiorczych przelewów w podzielonej płatności dla faktur wystawionych w ramach jednego miesiąca.
Obowiązkowe stosowanie mechanizmu podzielonej płatności będzie dotyczyło, m.in. dostaw następujących towarów i świadczenia usług (pełna lista w załączniku nr 15 do ustawy o VAT):
paliwa, stal i wyroby stalowe, złom i odpady, metale szlachetne (np. złoto i srebro) i nieszlachetne, np. miedź. Ponadto objęte nią będą np. tablety, smartfony, konsole, usługi budowlane. Dodatkowo, obowiązek ten będzie dotyczyć płatności za części i akcesoria do pojazdów silnikowych, węgiel i produkty węglowe, maszyny i urządzenia elektryczne, ich części i akcesoria.

Sankcje
Jeżeli wbrew obowiązkowi sprzedawca nie umieści adnotacji o podzielonej płatności na fakturze będzie musiał zapłacić karę (tzw. dodatkowe zobowiązanie podatkowe) w wysokości 30% kwoty podatku wykazanej na tej fakturze, przypadającej wyłącznie na  dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Sprzedawca jednak zostanie zwolniony z tej sankcji, jeżeli nabywca (mimo braku tej adnotacji na fakturze) zapłaci za nią w mechanizmie podzielonej płatności.
Nabywca ma obowiązek zapłacić w systemie podzielonej płatności za fakturę, na której umieszczono adnotację „mechanizm podzielonej płatności”. Jeżeli tego nie zrobi również wobec niego będzie zastosowana sankcja (zwana dodatkowym zobowiązaniem podatkowym) w wysokości 30% kwoty podatku wykazanej na tej fakturze, przypadającej wyłącznie na  dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.
Ponadto nabywca, który wbrew obowiązkowi nie dokonał podzielonej płatności (zapłacił w zwykły sposób) nie będzie mógł zaliczyć tego wydatku w koszty uzyskania przychodów w podatkach dochodowych. Będzie to jednak dotyczyło wyłącznie sytuacji, w której faktura była prawidłowo oznaczona przez sprzedawcę, nabywca miał obowiązek zapłaty w podzielonej płatności, a dokonał zapłaty w inny sposób.
Zgodnie z ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw uległ, m.in. zmianie art. 105a ust.1 w ustawie o VAT następująco:
„Art.105a ust.1 . Podatnik, o którym mowa w art. 15, na rzecz którego dokonano dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe, w części podatku proporcjonalnie przypadającej na dostawę dokonaną na jego rzecz, jeżeli w momencie dokonania tej dostawy podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała 14 kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.”
Oznacza, to że nabywca odpowiada solidarnie za zaległości podatkowe sprzedawcy w przypadku dostawy towarów (usług nie) z zał. nr 15 do ustawy o VAT. Zapłata w split paymencie wyłącza nabywcę towarów z odpowiedzialności solidarnej ze sprzedawcą.

3) Nowela ustawy o VAT z 9 sierpnia 2019r, wprowadza też nową, uproszczoną matrycę stawek VAT. Zostaną ujednolicone stawki VAT w tych samych grupach produktów, z jednoczesną zasadą równania w dół – do niższej stawki. Zmiany w tym zakresie wejdą w życie w większości w kwietniu 2020 r. Obniżone będą stawki podatku VAT, m.in. dla owoców tropikalnych i cytrusowych, każdego rodzaju pieczywa oraz ciastek, żywności dla niemowląt i małych dzieci, czy też wszelkiego rodzaju książek, z 8 do 5 proc. Natomiast od 1 listopada 2019 r. stawka podatkowa dla gazet, czasopism i dzienników, a także e-prasy wynosić będzie 5 i 8 proc. Na niektóre towary stawka VAT będzie wyższa.

Zmiany wprowadzone ustawą z dn.04.07.2019r. o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019r. poz. 1520)
Faktury do paragonów (obowiązek umieszczania NIP nabywcy) - od 1 stycznia 2020 r.
W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika VAT wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer NIP. Nowela przewiduje wyłączenie, tzn. nowe rozwiązania nie mają zastosowania do podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą.
Wprowadzono jednocześnie sankcję zakładającą, że w przypadku naruszenia nowego przepisu, organ podatkowy może ustalić podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. Przy czym, w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
W związku z powyższym podatnicy, którzy posiadają kasy fiskalne, i dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych, powinni zapewnić od 1 stycznia 2020 r. kasy fiskalne umożliwiające wprowadzenie numeru NIP na paragonie (na żądanie klienta). W przypadku jeśli klient wystąpi następnie o wystawienie faktury, wystawia się ją jedynie w przypadku okazania paragonu zawierającego numer NIP nabywcy.

Zwolnienia podmiotowe w VAT
Od 1 września 2019r. z możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego wyłączono podatników dokonujących dostaw na odległość towarów sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniach: 20.42.1, 26 –28 (m.in. sprzedaż internetowa: preparatów kosmetycznych i toaletowych, sprzętu elektronicznego i elektrycznego, RTV i AGD), dokonujących sprzedaży hurtowej i detalicznej części do pojazdów samochodowych i motocykli, świadczących usługi ściągania długów, w tym factoringu.

Od 1stycznia 2020r. – jeżeli podatnik sprzedaje towary z zał. nr 15 do ustawy o VAT, a tej sprzedaży przekroczy 50 tys. zł w miesiącu – traci prawo do składnia kwartalnych deklaracji VAT.

Od 1 kwietnia 2020 r. deklaracje VAT-7 i VAT-7K zostaną zastąpione nowym przekształconym plikiem JPK_VAT.
Nowy plik JPK_VAT będzie dokumentem elektronicznym wspólnym dla deklaracji VAT i ewidencji VAT, która będzie wysyłana razem z deklaracją VAT. Likwidacji ulegną także załączniki wymagane przy składaniu tradycyjnego rozliczenia VAT. Załączniki te zostaną zastąpione polami wyboru, zawartymi w strukturze nowego pliku JPK_VAT.
Uregulowano też termin na korektę plików JPK, ustalając go na 14 dni. W przypadku istotnych pomyłek urząd skarbowy będzie wzywał podatnika do złożenia korekty lub wyjaśnień. Jeśli w tym terminie nie zostanie złożone wyjaśnienie lub korekta urząd skarbowy nakłada w drodze decyzji karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd (art. 109 ust.3 h) ustawy o VAT). Przepis ten nie ma zastosowania wobec przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, którzy za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenia skarbowe lub przestępstwa skarbowe.
Faktury sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej (wystawiane na podstawie paragonu) ujmuje się w nowej ewidencji JPK_VAT, w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.

Kasy fiskalne online (zmiany wprowadzone ustawą z dnia 15.03.2019 o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz.U. z 2019r., poz.675).
Wprowadza się ograniczenia w zakresie stosowania kas „starego typu”. Dalsze używanie kas rejestrujących z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii będzie jeszcze możliwe, ale ostatecznie zostaną one wyeliminowane z rynku z końcem 2022 roku.
Zgodnie z art. 145a ust. 7 ustawy o VAT, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium KAS
Potwierdzenia o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla kas rejestrujących:
1) dla kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii – są wydawane na okres do dnia 31 grudnia 2022 r.;
2) dla kasy rejestrującej z papierowym zapisem kopii – były wydawane na okres do dnia 31 sierpnia 2019 r.
Co oznacza, że kasy te nie będą mogły być sprzedawane po tych terminach, ze względu na utratę mocy potwierdzeń o spełnianiu funkcji, kryteriów i warunków technicznych.
Pewne grupy podatników będą zobowiązane do wcześniejszej wymiany kas rejestrujących na kasy on-line. Zgodnie z art. 145b ust. 1ustawy o VAT, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:
do dnia 31 grudnia 2019 r. w branżach:
a) świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
b) sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;
do dnia 30 czerwca 2020 r. – w branżach:
a) świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
b) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
do dnia 31 grudnia 2020 r. – w usługach:
a) fryzjerskich,
b) kosmetycznych i kosmetologicznych,
c) budowlanych,
d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) prawniczych,
f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.
Od 1 maja 2019 r., w przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej, w terminach określonych w przepisach, obowiązkowemu przeglądowi technicznemu , naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości 300 zł.

Zmiana oznaczeń literowych dla stawek VAT w kasach rejestrujących - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019r. poz. 816)
Do dnia 31 lipca 2019 r., podatnicy zostali zobowiązani do zmiany oznaczeń literowych dla stawek podatku od towarów i usług w kasach rejestrujących. Podatnik ma obowiązek zaprogramować tylko te stawki VAT, które są przez niego używane, nie ma obowiązku programowania wszystkich oznaczeń; jeżeli więc u podatnika nie występuje dany rodzaj sprzedaży, np. nie występują usługi zwolnione z VAT, wówczas podatnik nie musi programować na kasie litery „E”. Zmian w programowaniu stawek VAT może dokonać sam podatnik, bez konieczności udziału serwisanta. Obowiązuje następujące przyporządkowanie stawek poszczególnym literom:
literze „A” – jest przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 23%,
literze „B” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 8%,
literze „C” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
literze „D” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
literze „E” – jest przypisane zwolnienie od podatku,
literze „F” i „G” – są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne);

Od 1 września 2019r. w ustawie o VAT wprowadzono nową definicję pierwszego zasiedlenia. Zmiana usunie niezgodność obecnie obowiązującej definicji z przepisami unijnymi. Zostały zmodyfikowane przesłanki stosowania zwolnienia dla dostaw budynków, budowli i ich części, poprzez likwidację warunku, że ich zasiedlenie nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu;


II. ZMIANY W PODATKACH DOCHODOWYCH (PIT i CIT)
Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2019 r. została obniżona stawka podatku CIT i wynosi ona 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych, niż z zysków kapitałowych. Będą mogli z niej korzystać tylko mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności, w roku podjęcia tej działalności. Stawka ta przewidziana jest dla podatników, których przychody w danym roku podatkowym nie przekroczyły kwoty będącej równowartością 1,2 mln euro.
W 2020 r. podatnik, aby skorzystać z 9-proc. stawki CIT, będzie musiał spełnić dwa warunki: jego przychody w roku bieżącym (2020 r.) nie będą mogły przekroczyć 1,2 mln euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) i jednocześnie jego przychody z poprzedniego roku (2019 r.) nie będą mogły przekroczyć 2 mln euro, zgodnie z definicją małego podatnika.
Stosowanie stawki preferencyjnej podlega wielu ograniczeniom, m. in. nie będą mogli z niej korzystać podatnicy, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną. (zmiany wprowadzone ustawą z 23.10.2018 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U z 2018r., poz. 2159);

Od 1 stycznia 2020 r. wzrośnie - z 1,2 mln euro do 2 mln euro - kwota limitu przychodu za poprzedni rok określająca status małego podatnika (zmiany wprowadzone ustawą z 23.10.2018 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U z 2018r., poz.2159);

Od 1 października 2019 obniżono stawkę podatku dochodowego z 18 do 17 proc. dla wszystkich podatników osób fizycznych oraz ponad 2-krotnie podniesiono koszty uzyskania (zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz z niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2019r. poz. 1387);

Od 1 sierpnia 2019 r. wprowadzony został zerowy podatek PIT dla osób w wieku do 26 lat. Nowe przepisy mają zastosowanie do osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zleceń. Zwolnieniem podatkowym objęte są przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 85 528 zł, przy czym w 2019 r. limit ten wynosi 35 636,67 zł. (zmiany wprowadzone ustawą z dnia 4.07.2019r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. – Dz. U. z 2019. poz. 1394;

Od 1 stycznia 2020 r. ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. 2019. poz.1649) - w podatkach dochodowych (zarówno PIT, jaki i CIT) wprowadzono nowe regulacje w zakresie nieuregulowanych w terminie należności, czyli tzw. ulgi na złe długi, na wzór mechanizmu funkcjonującego w VAT. Zmiany przewidują możliwość pomniejszenia przez wierzyciela podstawy opodatkowania o kwotę wierzytelności, jeżeli wierzytelność ta nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni, od dnia upływu terminu jej płatności.
Z kolei na dłużnika nałożony zostanie obowiązek doliczenia do podstawy opodatkowania (podatek CIT i PIT) kwoty nieuregulowanego zobowiązania, jeżeli zobowiązanie nie zostało uregulowane w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w fakturze (rachunku) lub umowie. Rozwiązanie to będzie miało zastosowanie również w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych.
Od 1 stycznia 2020 r. wyłączono z kosztów uzyskania przychodów – wydatki, za które zapłata została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności, w ustawowo określonych przypadkach (transakcje pow. 15 tys. zł na towary i usługi wymienione w zał. nr 15 ustawy o VAT), lub za które dokonano zapłaty na rachunek kontrahenta inny, niż podany w wykazie prowadzonym przez Szefa KAS (transakcje pow. 15 tys. zł pomiędzy przedsiębiorcami). W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków w tej części, w jakiej płatność dotycząca powyższych transakcji zostanie dokonana z naruszeniem ww. obowiązków, podatnicy będą zobowiązani do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów albo w sytuacji braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, do zwiększenia przychodów. Przepis ten nie będzie stosowany, jeśli podatnik dokona zapłaty należności przelewem na rachunek inny, niż zawarty w wykazie KAS i powiadomi o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu - zmiany wprowadzone z ustawą z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. z 2019r., nr 1018) oraz ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019r, nr 1751)

Opracowała:
Elżbieta Lutow, dyrektor Zespołu Rozwoju Przedsiębiorczości
Związku Rzemiosła Polskiego


Warszawa, 14.10.2019r.




 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2025 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl